Påskeord og toner fra Kirkeheia

Sogneprest Hjalmar Bjerga og kantor Torun Fløistad Rike har i samarbeid med Knut Dyvik laget et innslag med påskehilsen og sang fra kirkeheia ved Grimstad kirke.

Påskeord og toner fra Kirkeheia

 

Kjære alle sammen!

Nåde være med dere og fred fra Gud vår Far og Herren Jesus Kristus.

Velkommen til en liten hilsen med noen påsketanker fra Grimstad menighet. Noen av dere ser sikkert dette på nettet, men det skal også overføres Berge gård, og ekstra varme tanker til dere i denne tiden. Grimstad kirke er for tiden stengt for gudstjenester, og vi kan ikke ønske dere velkommen dit nå. Men kirken, det er jo ikke bare bygget, det er først og fremst menneskene som hører til her, og vi er kirke og menighet i byen vår, uansett omstendigheter. Vi er jo vant med å kunne treffes til samlinger, vi hører sammen, og vi er mange som savner fellesskapet. Men helserådene må vi følge i kirken også, så derfor denne påskehilsen.

Det har vært en spesiell vei til påsken i år, med fokus på smitte og sykdom. Påsken blir også spesiell for oss alle. For alle som pleier å dra på fjellet, de som pleier å være i båt, og de som liker å være i kirken påskedagene, ja for alle. Men påskeevangeliet kan vi lese, eller få noen til å lese for oss. Vi kan tenne lys, vi kan synge eller lese salmer, og vi kan be. Og hver dag fremover vil det være en prest i en av kirkene, aleine, men som tenner lys og ber for byen og alle som har det vanskelig. Vi ber for ordfører og andre med stort ansvar, vi ber for alle menighetene, prostiet vårt, landet vårt, alle som har det vanskelig, alle som er rammet av sykdom, for helsepersonell og andre med viktige oppgaver nå, - og vi ber for verden.

I opptakten til den bibelske påsken hører vi at det er mange meninger om Jesus. Det er stor forvirring, - får Jesus holde på, så vil snart alle tro på han, - det diskuteres heftig. Rådet kalles sammen, og de drøfter hva de kan gjøre med denne Jesus som folk reker etter. Da står Kaifas fram, øverstepresten det året, og han sier: «Dere skjønner ingenting. Dere tenker ikke på at det er bedre for dere at ett menneske dør for folket, enn at hele folket går til grunne.» Og så legger de planer om å drepe Jesus.

Kaifas var ikke noen Jesustilhenger, men får faktisk sagt det som var Jesu poeng. En for alle, alle for en. Dette er påskens fortelling. Jeg skal ikke gå gjennom alle påskens fortellinger her, det anbefaler jeg at du gjør, i bibel, andaktsbok, eller på nett, bibel.no. Noe av det en oppdager i bibelens påskefortelling, er alle menneskene som svikter og feiler rundt Jesus. Til slutt har han ingen tilhengere igjen. Også de aller beste vennene svikter.

Langfredagen maler ut dette på en vond måte. Men for meg er langfredagen Good Friday, som de kaller det i England. Det gir innhold og mening til budskapet påskedagen. Fortellingen om en Jesus som etter oppstandelsen tar imot alle som svikter, alle som feiler, - ja, at det er rom for alle oss vanlige mennesker, med små og store mangler og synder. En for alle, alle for en. Jesus gjorde det mulig!

Påsken handler om så mye, men først og fremst om liv. Om tro, håp og kjærlighet. Det trenger vi også i denne tiden. I påskeevangeliet er det rom for tvileren Tomas, Peter som sviktet, og for deg og meg!

La oss be:

Kjære Gud, vi ber om håp og styrke i denne merkelige og vonde tiden. Trøst alle som er syke, og særlig dem som er i livsfare. Vi ber om tålmodighet og utholdenhet for alle som sitter i karantene. Vær nær hos alle ensomme. Hjelp oss å holde sammen selv om vi ikke kan være sammen. Vern vårt helsepersonell mot fare.

Vi ber for ordfører og kommunens ledelse, og for landets regjering og Storting, Gi dem kunnskap og vilje og mot til å gjøre det beste for alle. Vi ber også for menighetene i Grimstad og i landet vårt. Og vi ber for alle som bor på bo- og omsorgssenter og institusjoner, og for alle som er på sykehus. Gi dem og oss alle livsmot!

Vi takker for påskens budskap, og ber om at det må bli levende på ny for oss. Kom til oss i våre små fellesskap, og til alle som er aleine. Takk at du aldri svikter oss.

La oss be Herrens bønn.

Vår Far i himmelen

La navnet ditt helliges.

La riket ditt komme

La viljen din skje på jorden slik som i himmelen.

Gi oss i dag vårt daglige brød,

Og tilgi oss vår skyld, slik også vi tilgir våre skyldnere

Og la oss ikke komme i fristelse, men frels oss fra det onde.

For riket er ditt og makten og æren i evighet

Amen.

 

Link  til filmen: se nedenfor under " lenker"

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"