Den som mottar faktura på festeavgift, er oppført som fester eller fakturamottaker for graven/gravstedet som er knyttet til festet. Noen kan oppleve at det er første gang de mottar krav. Det kan være at festet tidligere har stått på nære slektninger som nå er gått bort. Ved begravelser lokalt får vi beskjed via begravelsesbyråene om hvem som skal overta eksisterende festeforhold etter avdøde. For utenbys boende festere som har gått bort er vi helt avhengig av hjelp og tilbakemelding fra pårørende for å finne ny fester.
Hvis dere ønsker å slette en eller flere familiegraver kan dere gjøre dette ved å fylle ut skjemaet Sletting av grav. Kanskje har dere diskutert internt i familien at andre bør overta som fester og da må dere fylle ut skjemaet Overdragelse av festerett. Det er 20 år fri grav i Hadsel, deretter kan man betale for å beholde festet videre i 10 år av gangen. Det er Hadsel kommunestyre som vedtar festeavgiften i budsjettmøte. Når graven er over 60 år
Mange kan lure på hvorfor de får regning på flere graver, når vi bare har ei gravstøtte. Mange tror at når graven har ett gravminne, så betaler man kun for én grav, men som oftest betaler du for to – men ikke nødvendigvis samme år. Hvis du tenker person og plass i stedet for grav og gravstein er det litt enklere å forstå.
Hvis det er 60 år eller mer siden siste gravlegging i gravstedet, kan ikke festeavtalen fornyes uten etter spesielt samtykke ifølge gravplassforskriften. Ved betaling av tilsendte faktura ansees festeavtalen som en fornyet avtale og godkjent søknad for graver som er over 60 år.
Det er fire ukers betalingsfrist på fakturaen dere mottar, så for å unngå purreavgifter eller unødvendig fakturering er det viktig at endringene som eventuelt skal gjøres gjennomføres så snart som mulig.
Skulle dere ha uavklarte spørsmål kan dere sende en egen epost til kirken@hadsel.kommune.no eller komme innom kirkekontoret i Hadsel rådhus. Dere vil finne de aktuelle skjemaene for sletting av grav og overføring av festerett på kirkekontoret og servicekontoret.