Vi i gravplassmyndiheten har gjort en grundig gjennomgang av fem av våre gravplasser: Melandsjø, Sandstad øvre, Eidsmyra, Fillan og Bottenvika. Dette er for å kartlegge gravminner som er eldre enn 20 år og som ikke har fester etter frigravperioden. I løpet av denne gjennomgangen har vi identifisert rundt 500 slike gravminner som trenger oppmerksomhet. Fjerningen av disse gravminnene har en estimert kostnad på rundt 1 million kroner, men her har vi et godt samarbeid med driftsavdelingen i Hitra kommune som bistår oss i dette prosjektet.
Vårt hovedmål er å forskjønne gravstedene på Hitra, samtidig som vi håndterer plassutfordringer. Derfor har vi også nylig samarbeidet med landskapsarkitektene i firmaet "Løvetanna landskap" for å få deres ekspertise i prosjektering av gravplasser og minnelunder.
Så snart de første prioriterte gravplassene er ferdig behandlet vil vi fortsette med de resterende gravplassene på Hitra.
Å finne kontaktpersoner eller festere til disse 500 gravstedene har vist seg å være en krevende oppgave. Derfor har vi besluttet å merke de aktuelle gravminnene med gule eller røde merker.
De gule merkene indikerer at vi har fått beskjed om sletting, mens de røde merkene viser at gravstedet ikke har registrerte festere, og vi etterlyser kontakt med en ansvarlig for gravstedet.
Festeavgift
Vi vil også benytte anledningen til å informere om at vi har sendt ut fakturaer for festeavgift tidligere i år. I henhold til gravplassloven har avdøde personer som hadde bopel i kommunen rett på vederlagsfri grav under visse vilkår. Festeperioden for et gravsted skal normalt ikke overstige 20 år, med mindre festet blir fornyet. Ved betalt festeavgift vil festet fornyes, kun dersom graven er ivaretatt og fornyelsen ikke vanskeligjør en forsvarlig drift av gravplassen.
Ubetalt festeavgift vil også være å anse som slettemelding og gravstedet legges til slettelisten for det kommende året.
Digitaliseringsarbeid
Samtidig som vi jobber med å rydde opp på gravplassene får vi en oversikt over gravminnene som vi vil bruke videre i digitaliseringsarbeid. Vi er i sammarbeid med firmaet Geosense for å utvikle en digital oversikt som vil være en god publikumsløsning for alle som ønsker å besøke gravplassene. Denne publikumsløsningen vil ha et kart over alle gravplasser og ha en søkefunksjon for å søke etter navn på avdøde.
Dette prosjektet kan bli påvirket av uforutsette faktorer og ber derfor om tid til å ferdigstille denne løsningen.
Ansvarlig for gravminnet
Vi ønsker å understreke at vi ikke har planer om å fjerne gamle gravminner som har spesiell betydning, enten det er på grunn av en spesiell hendelse eller en bestemt tidsepoke. Vi ber imidlertid festere om å ta ansvar for å opprettholde gravminnet og sørge for at området rundt gravstedet er ryddig, slik at våre ansatte kan utføre sommervedlikehold uten hindringer.
Festere har ansvaret for at gravminnet er tilstrekkelig sikret for å forhindre ulykker som kan oppstå hvis gravminnene skulle velte.
I tilfeller der hvor gravplassmyndigheten blir oppmerksom på at sikkerheten rundt et gravminne ikke opprettholdes på tilstrekkelig vis, tar gravplassmyndigheten ansvar for å sikre tryggheten på gravstedet. Dette kan innebære å legge gravsteinen ned på bakken for å unngå potensielle ulykker eller farlige situasjoner.
I de tilfeller der hvor gravminnet legges ned, vil vi kontakte fester i løpet av sommeren etter andre gjennomgang av de gravplassene vi prioriterer merking i forbindelse med sletting og etterlysing av fester.
Hvis festere ønsker å gjøre endringer i festeavtalen, kan de ta kontakt med oss i gravplassmyndigheten for nødvendig informasjon og assistanse.
Kontakt gravplassmyndigheten på Hitra
Epost: post.hitra@kirken.no
Telefon: 72441725
Merk at i sommersesongen kan det være vanskelig å få tak i oss på telefon grunnet høy aktivitet og ber deg derfor sende en epost dersom du ikke blir besvart.