Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Faste-vandring langs glassmaleriet i Jeløy kirke, bilde 1-3

Where you there when they cruisified my Lord? - nei, men smerten vi aner langs Jesu lidelses vei erfarer også vi.

De tre første bildene på Victor Sparres glassmaleri i Jeløy kirke inviterer til å se, be, og i stillhet leve oss inn i smerten vi kan ane og kjenne igjen. Vi vet at lidelse og død med Jesus ikke ble det siste. Etter påskemorgen finnes det ingen død Jesus lenger i denne verden, bare en levende.

Men la oss prøve å gå i Jesu fotspor, han som har vist oss veien, i styrke, og i svakhet. 

Vi synger med Svein Ellingsen: Hos den som taper i sin strid er Herren skjult tilstede. Jesu korsvei går aldri utenom det vi opplever som vårt eget mørke når vi har tungt å bære. Fastetiden kan hjelpe oss til å merke det.

Victor Sparre valgte bevisst å følge de katolske 14 korsvei- stasjonene for sin "billedbok" av Jesu lidelses vei i Jeløy kirke.

Vår faste- vandring starter langsomt langs de 3 første bildene. 

1. JESUS DØMMES TIL DØDEN

Vi ser vaskevanns- fatet til Pilatus. Sparre prøvde, men droppet å få med Pilatus på bildet. Han sa: "For det er vi som vasker våre hender. Hver gang vi sier at for denne lidelse i verden er vi ikke ansvarlige, vasker vi våre hender og lar andre korsfestes".

Vi leser i Matt 27, 22-26:

22 «Hva skal jeg da gjøre med Jesus, som kalles Messias?» spurte Pilatus. Alle som en ropte: «Han skal korsfestes!» 23 Han spurte: «Hva ondt har han da gjort?» Men de skrek bare enda høyere: «Han skal korsfestes!»
   
 24 Da Pilatus så at ingenting nyttet, men at uroen bare økte, tok han vann, vasket hendene mens mengden så på, og sa: «Jeg er uskyldig i denne mannens blod. Dette blir deres sak.» 25 Og hele forsamlingen svarte: «La blodet hans komme over oss og våre barn.»
   
 26 Da ga han dem Barabbas fri, men Jesus lot han piske og overga ham til å bli korsfestet.

Vi vet om eller kjenner noen som har fått en slags dødsdøm også idag. En diagnose med døden som utgang. Livet blir aldri det samme. Verken for den syke eller familie og venner. Veien som ligger foran oss har ingen gått før. Å være i det uvirkelige. Sorgen. Angsten. Fortvilelsen. Tapene som venter. Smerten?  "Selv om jeg vandrer i dødsskyggens dal, er du med meg". Også der du er.

Be for de du kjenner som er alvorlig syke og deres pårørende. Takk forat Jesus er nær i skyggene av døden.  

2. JESUS MOTTAR KORSET

Vi leser i Joh 19, 17: Han bar selv korset sitt og gikk ut til det stedet som heter Hodeskallen, på hebraisk Golgata.

Jesus får vekten av korset over skuldrene. Mobbes fram med spott og hån langs veien. Kors og gapestokk der mengden spyttet ham i ansiktet og ropte etter hans blod. Han visste veien som ventet.  Han går idag ved vår side for å bære våre kors med oss. De kors å bære som vi ikke kan kvitte oss med. Kronisk sykdom eller handikap hos deg selv eller dine kjære. Eller fortvilelsen i et smerte- mareritt som du er alene om. Når du mobbes av syrlige kommentarer, utstøtes av gjengen, fryses ut av dem som var dine venner. Det bare du vet fra innsiden. Du ønsket du var usynlig. Men du føler at alle ser og tenker sitt om en som deg. Han var der og er der. Han vet. 

"Han gikk den tyngste veien, der bar han selv sitt kors. Han ba:"Min Gud, forlat dem." . Han ga sitt liv på korsets tre, han gjorde det for oss, for alle og for oss." NoS 141,3

Be for dem du vet om som bærer sitt kors som er tungt å bære. Takk for at Jesus var villig til å bære med oss.

3. JESUS FALLER FØRSTE GANG UNDER KORSET

Det første av tre bilder der Jesus faller sammen under byrden som er lagt på ham, den dødsdømte Guds sønn. Her er det folkefantasien fransiskanerne har gitt rom. Erfaringen av å falle sammen når en har tungt å bære.

Måtte ta en pause under korset. Timeout. Orket ikke mer. Det ble for mye. Korset i bildet ligger ikke på skulderen til Jesus men liksom i det fjerne over og foran ham - som døds- skrekkensom ventet ham. Marerittet som var i ferd med å bli virkelighet i all sin gru. For han visste alt som skulle skje. Det var ingen mareritt- fantasi han snart skulle vokne fra. Han hadde jo visst om Peter, vennens fornektelse. Han visste alt om lidelses-veien som lå foran. I all sin gru, Han valgte ingen vei utenom.  Men trengte å samle krefter. Han også.  

Be for dem som sliter med angst og er utslitte idag. Takk forat Jesus er nær når vi er slitne.

Victor Sparre sa selv om bildene:

 ”Her følger vi Frelseren på hans tunge vei, fordømt av både gode og dårlige mennesker. I virkeligheten er det vi selv som går denne veien. Kristus går den foran oss og med oss. Han har latt seg dømme av Gud og mennesker i vårt sted. Jesus viser at vår Gud er lidelsens Gud.»

Kontaktinformasjon for Jeløy menighet

Besøksadresse: Per Sivles vei 3 1511 Moss

Telefon: 91 65 60 50

Åpningstider: Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag kl 10.00 - 14.00 Mandag stengt