Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Jesus avkles, korsfestes og dør - bilde 10-12

Han valgte å ikke gå utenom....

Bruk god tid til meditasjon ved et bilde om gangen. Vi følger ikke Jesus på Via Dolorosa i fastetiden uten å vite hvordan det gikk påskemorgen. Jesus visste også om at oppstandelsens  kom.

Men han gikk aldri utenom lidelse og død, men gjennom. Vi velger å leve oss inn i hvordan han hadde det hvert steg. Der ser vi hva det kostet ham å være vår Frelser. En gang for alle..

Jesus er i bilde 10-12 ved veis ende på Via Dolorosa. Det skjer framme på Golgata.

10. JESUS BLIR AVKLEDT

Det siste av verdi tas fra ham. Æren. Menneskeverdet. Han kles naken til spott og spe.  Ogt mobberne står i kø med sitt bitende hån.

39 De som gikk forbi, ristet på hodet og spottet ham: 40 «Du som river ned tempelet og bygger det opp igjen på tre dager! Hvis du er Guds Sønn, så frels deg selv og stig ned av korset!» 41 På samme måte hånte også overprestene ham sammen med de skriftlærde og de eldste. De sa: 42 «Andre har han frelst, men seg selv kan han ikke frelse. Han er jo Israels konge; nå kan han stige ned av korset, så skal vi tro på ham! 43  Han har satt sin lit til Gud; la Gud redde ham nå, om han har ham kjær. Han har jo sagt: ‘Jeg er Guds Sønn.’» 44 Også røverne som var korsfestet sammen med ham, hånte ham på samme måte. Matt 27,30-44

Kjortelen som var vevd i ett stykke var det siste. Den var for verdifull til å rives istykker. De tre terningene kastet de for å få tak i den hel- vevde kjortelen. Han opplevde å miste alt.  

De tok også kjortelen. Men den var uten sømmer, vevd i ett stykke ovenfra og helt ned. 24 Da sa de til hverandre: «La oss ikke rive den i stykker, men kaste lodd om hvem som skal ha den.» Slik skulle dette ordet i Skriften bli oppfylt:
De delte mine klær mellom seg og kastet lodd om kappen. Dette gjorde soldatene. Joh 19,23-24.

 Vi ber: Jesus, du som selv var et forsvarsløst offer, vi ber for dem som idag er offer for vold, misbruk og anklager. Jesus, vær hos dem. Jesus, du som mistet alt, vi bringer fram for deg alle som lider, de som har mistet det de hadde - helse, arbeid, velferd. Jesus, se i nåde til dem.

11. JESUS BLIR NAGLET TIL KORSET

33 Og da de kom til det stedet som heter Hodeskallen, korsfestet de både ham og forbryterne der, den ene på høyre side av ham og den andre på venstre. 34 *Men Jesus sa: «Far, tilgi dem, for de vet ikke hva de gjør.» Luk 23,32-34.

 Vi ser bare hammeren og de tre naglene. En til hver hånd som ble utstrekt på tverrbjelken og en gjennom begge føttene på en gang. En forferdelig henrettelse. Kreftene ble brukt på å reise/heve seg opp for ikke å bli kvalt hengene etter armene. Og tilslutt ble man det. Sakte. Timesvis. Til offentlig avskrekking. 

Vår tids krig og  terror bruker fortsatt nagler og tortur. Sprer frykt og angst med voldens makt. 

Vi ber: Jesus, ditt liv ble brutt ned i lidensens smerte. Vi ber for dem som nå opplever lidelsens fortvilte fysiske og sjelelige smerte. Som roper om hjelp uten å få det..

12. JESUS DØR PÅ KORSET

For Jesus var det gudsforlatte mørket. Dødens makt. Kageropets fortvelelse: "Min Gud, min Gud, HVORFOR har du forlatt meg" ble ikke besvart. 

45 Fra den sjette time falt det et mørke over hele landet helt til den niende time.46 Og ved den niende time ropte Jesus med høy røst: « Elí, Elí, lemá sabaktáni?» Det betyr: « Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?» Matt 27,45-46

Han fikk ikke noe svar. Ble i mørket uten lys og og nærvær. Til slutt kom aftenbønnens lillit likevel. Freden ved å være i sin Fars vilje.

Da falt det et mørke over hele landet helt til den niende time, 45 for solen ble formørket. Forhenget i tempelet revnet etter midten, 46 og Jesus ropte med høy røst: «Far, i dine hender overgir jeg min ånd!» Da han hadde sagt det, utåndet han. Luk 23.44-46

Det var fullbrakt. Han hadde gått gjennom alt til veis ende. En gang for alle. Så ingen siden skal måtte gå lidelsens vei alene. Jesus henger død etter armene på bildet mot rød bakgrunn. Kjærlighetens farge.  For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Joh.3,18

Vi ber: Kjære  Far, her ved din Sønns kors, hjelp oss å se og kjenne din kjærlighet til oss. I døds- skyggenes daler. 

Å, la aldri noensinne, korsets tre meg gå av minne, som deg frelsens fyrste, bar! Men la kors og død og smerte, tale, rope i mitt hjerte hva min frelse kostet har! (Norsk Salmebok 171,6)

Kontaktinformasjon for Jeløy menighet

Besøksadresse: Per Sivles vei 3 1511 Moss

Telefon: 91 65 60 50

Åpningstider: Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag kl 10.00 - 14.00 Mandag stengt

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / Fjern kirken.no fra blokkert.

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"