Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Søndagsprekenen holdes ikke, men kan leses her!

Alt er annerledes. Jentekorene står ikke her og synger som planlagt. Og selv om jeg kan tenne lysene, er alle benkene tomme idag. Og likevel er det Maria Budskapsdag.

Vi har den siste uka møtt noe ingen av oss har erfaring med fra før. Vi stiller alle på nasjonal dugnad med to meters avstand i land etter land. Like surrealistisk som det var for Maria da hun fikk uventet besøk, som denne søndagens tekst handler om. Du kan lese den i Lukas kap 1, vers 26-38.

Den unge jenta Maria trodde nok ikke det hun så. Synet av en engel tenker jeg er overveldende. Helt uvirkelig. Og ordene om det som var på gang, var sjokkartet for Maria.  

Jeg syns det er veldig godt for oss akkurat denne helgen å undre oss over hva engelen hilser Maria med. Noe i dette ligner det vi alle har opplevd i disse dager. Disse tre hilsener er sagt til Maria, men vi kan godt høre dem til oss. I vår situasjon.

Det første: VÆR IKKE REDD! Vær ikke redd er det første Gud har på hjertet å få sagt når noe skremmende står på. Vær ikke redd er hilsenen til gjeterne en Betlehemsnatt. Til sørgende kvinner og etter hvert noen menn, ved Jesu tomme grav. Og Jesus selv sa disse ordene da han så ut over liljene på marken, og fortalte om Guds omsorg, for dem som bekymret seg for det ukjente som morgendagen ville bringe.

Ja, før Jesus selv skulle gå sin egen lidelsesvei langfredag sa han: La ikke hjertet gripes av angst og motløshet. Tro på Gud og tro på meg. Og så fortalte han om Guds framtid for oss. Om veien som han har åpnet. Så ta til deg Guds første hilsen når du er overveldet av det ukjente som truer:

Vær ikke redd! Gud har ikke glemt deg. Han ser deg, han har en framtid i vente for oss alle. Og med det i bunn, så kan vi alle gjøre som poeten Benny Andersen sier: Spar ikke på angst og vennlighet!   Møt blikket og hold ikke igjen på det gode smilet. Det overvinner lett to meters avstand. Del klumpen i brystet med noen som vil høre. Gjør det du kan for at andre kan leve trygt og ansvarlig i denne koronatiden. Spar ikke på angst og vennlighet!

Den andre hilsenen til Maria var: DU SKAL BLI MOR. Føde Jesus, Guds egen sønn. Det som ligger foran deg blir til framtid for mange. Maria er den første i denne verden som får høre at Gud har til hensikt å bli så sårbar som ethvert lite menneskebarn. Som hennes førstefødte. Maria ble mor for at Gud skulle komme nær og vise ansikt for oss sårbare menesker. Jesu ansikt. En Gud på vei mot lidelse og død og oppstandelse. En sårbar kjærlighet som viste seg sterkere enn døden. Et vanvittig prosjekt. Ikke minst for Maria. Engelen gir Maria et glimt Jesus etter hvert skal la henne erfare som fikk være med på det hele.

Gud for oss i alt det onde som hender. Gud inni angsten for å smitte og bli smittet. Gud inni hostekuler og tung pust. Gud inni alle helbredende og lindrende hender. Ikke utenom, men gjennom. Gud inn i alle bønnene om tilgivelse, beskyttelse og håp. Gud inn i gleden over tiltak som virker og virus som må gi tapt. Vi kan også denne påsken undrende følge Jesus på veien mot kors og død, oppstandelse og levende nærvær. Ingen har noensinne sett Gud, men den enbårne Sønn har vist oss hvem han er, sier Johannes som sto ved Marias side da påsken var over.

Maria trengte nok den tredje hilsenen hun får av engelen: IKKE NOE ER UMULIG FOR GUD. Noen ganger luller vi bibelhistoriene inn i en ufarlig ramme. Men Maria visste godt at det å være ugift og gravid og fødende var forbundet med livsfare. Maria tar omkostningene hun kan ane venter. Gjennom det vanskelige som ligger foran. Det var så mange som ville ha bruk for det hun vil gjøre gjennom ni måneder, og for alltid. Men det visste hun ikke på forhånd. Men det kan vi undrende takke for. Takk for Maria. Takk for alle som tar oppdraget som Gud og regjeringen idag kaller til i koronatider. Takk for de tre hilsener til Maria og til oss her vi er i ukene framover. Du trenger ikke være redd. Det som ligger foran blir til framtid for mange. For ingenting er umulig for Gud.

Gud velsigne deg og bevare deg gjennom alt som venter. I Jesu navn. Amen

Vennlig hilsen Bjørn Tore Pettersen, sokneprest

Kontaktinformasjon for Jeløy menighet

Besøksadresse: Per Sivles vei 3 1511 Moss

Telefon: 91 65 60 50

Åpningstider: Tirsdag, onsdag, torsdag og fredag kl 10.00 - 14.00 Mandag stengt

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"