Det er særlig Blekens valg av motiv på plassen for Jesu død på «nytestament-siden» i vindusrekken på kirkerommets høyre side som gjør inntrykk: Det ikoniske fotografiet av jødegutten fra Warszawa-ghettoen, som i Blekens glassmaleri fikk tittelen «Nedstigningen i dødsriket». (Bleken fulgte tradisjonell kirkeromsutsmykning ved at venstre og høyre side i kirkerommet er parallelt bygd opp i samtale med motiv fra hhv Det gamle og Det nye testamentet.) Den samme skikkelsen kommer også igjen som et sentralt motiv på det tredelte store glassmaleriet over hoveddøra til kirka. Der har gutten fått blå farge (det fullkomne/himmelske), hvor de oppreiste hendene kan bære budskap om velsignelse, oppfordring til forsoning, eller å gå ut med håp. Der står Han, over vår alles utgang og inngang…
I Stein Slettebak Wangens bok Fragmenter fra 2003 sier Bleken «Jeg gjorde først et mindre vindu med jødegutten som motiv, men så kom jeg på at dette kan jeg bruke i inngangs- og utgangspartiet; jødegutten som er en slags oppfordring og samtidig en slags nåde, velsignelse. En slags blanding av velsignelse og fortvilelse, en tvetydighet som jeg liker ganske godt.» (Sitert i Schauflers bok om Vålerenga kirke s 278.)
Bleken understreket gjentatte ganger at kunstglassmester Annar Millidahl var vesentlig for utførelsen av glassmaleriene. Han fikk sitt atelier i Konfirmantsalen i Vålerenga prestegård, rett ved siden av kirken, og jobbet i to og et halvt år med vinduene. Glassmaleriene ble innviet søndag 5. juni 1988.
Se for øvrig også to kirkekunstvandringsfilmer om Blekens glassmalerier i Vålerenga, laget til den koronastengte påsken 2021:
Kirkekunstvandring del 4: Håkon Blekens glassmaleri. Vålerenga kirke påsken 2021.
Kirkekunstvandring del 5: Håkon Blekens glassmaleri over inngangen. Vålerenga kirke påsken 2021.