30.000 tilfeldige innbyggere har blitt spurt. 41 prosent av dem har svart på et tilsendt spørreskjema. Undersøkelsen skal bidra til å videreutvikle offentlige tjenester.
Kirka scorer særlig høyt på service. 24 offentlige tjenester er med i undersøkelsen, som er delt i to, en brukerdel og en del basert på inntrykk av de ulike offentlige tjenestene.
-Brukerne av kirka svarer at kirkens ansatte har stor evne til å lytte, vise imøtekommenhet og de synes også kirkens kompetanse virker god, sier John Nonseid, prosjektleder for Innbyggerundersøkelsen 2015 og seniorrådgiver i Difi. Han håper offentlige etater kan bruke undersøkelsen til å forbedre sin virksomhet både når det gjelder tjenester og omdømme.
Omdømme kan bedres
Undersøkelsen viser at på omdømme havner Den norske kirke helt nede på 16.plass. Altså er det et sprik mellom personlige erfaringer med kirken, og det man tror om kirken sett utenfra. Dårligst ut i undersøkelsen kommer Tollvesenet, Nav og Plan- og bygningskontoret, mens universiteter, Vinmonopolet og høgskoler topper lista.