Det er Maud Gjeruldsen Bugge, kunstnerisk leder og designsjef ved Hadeland Glassverk, som har laget disse. Til daglig står hun for all utvikling av nye modeller i Hadeland Glassverks kolleksjon. Der har hun også ansvaret for alle spesialdesign- og utsmykningsoppdrag.
-Hvordan ble du engasjert til dette arbeidet?
-Representanter fra Kirkelig Fellesråd i Oslo var på besøk på Hadeland glassverk for mange år siden. I løpet av besøket ble det uttrykt ønske for kunst til kirkene i Oslo, og særlig Bøler kirke som den gang var under planlegging. Jeg kunne vise en utsmykking jeg hadde gjort for NHO-bygget, Norsk industri. Dermed kom samarbeidet i gang. Det var veldig fint å komme med så tidlig i prosessen og tilpasse kunsten til de øvrige materialer i kirken.
-Hvorfor er du så interessert i glass?
-Mitt kunststudie var egentlig gjennomskinnende porselen. Masteropggaven ble til ved arbeid og studier ved Porsgrund Porcelainsfabrikk. En sommer fikk jeg et arbeidsstipend ved Hadeland Glassverk. Da jeg var ferdig med studiet ble jeg engasjert på Hadeland. Men det er samme eiere, så jeg har oppdrag for begge. Nå har jeg holdt på i 24 år, og det er stadig nye oppgaver.
-Ditt valg av motivene i bibelbordet er bibelske symboler. Forklar litt om bakgrunnen for disse.
-Mitt utgangspunkt var symboler med en positiv klang: palmeblader, fisk, hjerter osv. Tydelig og kjent er symbolene for alfa @ og omega W, begynnelsen og enden.
Dessuten er jeg glad i farger, og det passer fint. Det er innlagt 22 karat gull, som gir den sakrale effekten. Glasset er munnblåst i kunstglassverket på Hadeland glassverk, på samme måte som blåsing til gamle vindusglass. En merker seg kulen i midten, og noen småbobler som kommer av denne teknikken. Deretter har jeg slipt, dekorert og sandblåst glassene i kald tilstand til rammene på bordet.
Møbelsnekker Rolf Magne Berget har gjort snekkerarbeid og skåret relieffene for hånd. Han var nøye med å finne trær som passet. Metallet er rustet og lakkert på glassverkets mekaniske avdeling.
Krukkenes farger og design har jeg også blandet til ved å jobbe tett og direkte med glassblåserne. Paletten legges opp på et metallblekk og rulles på den varme posten.
-Hvordan er det å komme tilbake til kirken nå som det har gått litt tid siden ditt arbeid ble avsluttet?
-Jeg har vært her flere ganger, og det er alltid en glede. Kirken er flott og gjennomført, og jeg føler meg velkommen.
-Har du flere planer?
-Jeg har alltid mange planer. For Bøler kirke har jeg laget utkast til hilsningsbord og dåpsfat til det bakre kapell.