ÅTTE DAGER I JERUSALEM

Hver dag kl. 09.00 fra Palmesøndag til Første påskedag kan du bli med på en meditativ vandring gjennom påskefortellingen.

Image by James Chan from Pixabay

I 2019 ga vår tidligere biskop i Oslo, Ole Christian Mælen Kvarme ut en revidert og ytterligere forbedret utgave av sin høstlesverdige bok «Åtte dager i Jerusalem».
Allerede fra den første utgaven (1996) hentet vi, med biskopens tillatelse, de åtte meditasjonene for dagene fra palmesøndag til første påskedag og la dem ut som et lite hefte i Lambertseter kirke.
Når vi denne påsken gjør meditasjonene fra den nyeste boken tilgjengelig på nettet, er det med tillatelse fra Verbum. Boken er å på kjøpt på www.bibel.no/Verbum/Nettbokhandel.

Formen er enkel og meditativ. Dermed kan opplegget både benyttes til personlig lesning og meditasjon eller ved et måltid hjemme.
For hver dag tegnes dagens hovedinnhold kort opp.
Så finner man også for de fleste dagenes vedkommende et eller flere forslag til symbolgjenstander. Symbolgjenstandene kan for eksempel plasseres på et bord der de etter hvert forteller om vandringen gjennom denne helt spesielle uken. Det er selvsagt ingen nødvendighet å anskaffe disse symbolene, men de beriker en uke som jo lett blir svært verbal.
Selve meditasjonen begynner med et eller flere salmevers. Der man denne påsken kan være flere sammen, skaper felles sang konsentrasjon og ro i kroppen. For å skape tematisk konsentrasjon er det som regel valgt bare et vers eller to, men man kan selvsagt synge hele salmen fra Norsk Salmebok.
Er man alene, er det også fint å lese salmeteksten, gjerne høyt.
Så følger dagens hovedtekst fra evangeliene som lar oss følge Jesus på vandringen fra dag til dag.
Det er også angitt en bibelsk salme fra Det gamle testamentet. Her er de fleste salmene hentet fra påskens Hallel-salmer (Salme 113-118) eller fra sangene ved festreisene (Salme 121-134). Gjennom disse salmene knytter vi kontakt med det bibelske miljøet, og de kaster også lys over Jesu person og verk.
Salmene kan hvis mulig dette året, leses som veksellesning, der én leser versene; de andre svarer med omkvedet.
Til slutt følger en formulert bønn som setter dagens hovedinnhold i sammenheng med livene vi lever i dag, samt Fader Vår og en velsignelse.

Dere trenger en bibel sammen med de daglige nettsidene for å få rett utbytte av meditasjonene.

Påsken 2020 –
Til alle dere som er spredt omkring
med hilsen fra Lambertseter kirke,
Fredrik Ulseth
sokneprest

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"