Tro og tanker: Synne Grimstad

Barn, unge, voksne, eldre fra menigheten deler tro, tanker og undring fra hverdag og liv. Her kan du lese Synne, tidligere Sommerleirsjef på Sommerleir for ungdom, sine tanker om bibelhistorien "Den blinde mannen". En vakker tekst å bli oppløftet av!

Tro og tanker: Synne Grimstad

Synne Grimstad fikk i oppgave på skolen å velge en bibeltekst, finne litt ut om evangeliet teksten er skrevet i og dele egne tanker rundt historien. Vi oppfordret henne til å dele den med oss og har fått lov til det. 

 

"For meg har teksten en stor betydning fordi den viser at vi ikke trenger å mestre alt i livet for å komme til Jesus. Vi kan komme som vi er, med den lille troen vi har, og det er nok" - Synne

 

Den blinde mannen ved Jeriko

Av Synne Grimstad

Da Jesus nærmet seg Jeriko, satt en blind mann ved veien og tigget. Mannen hørte at det var mye folk på veien, og spurte hva som sto på. De svarte ham: «Jesus fra Nasaret kommer forbi.» Da ropte han: «Jesus, du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg!» De som gikk foran, snakket strengt til ham og ba ham tie, men han ropte bare enda høyere: «Du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg!» Jesus stanset og ba om at den blinde skulle føres til ham. Da han kom nærmere, spurte Jesus ham: «Hva vil du jeg skal gjøre for deg?» Han svarte: «Herre, la meg få synet igjen!» Jesus sa til ham: «Bli seende! Din tro har frelst deg.» Straks kunne han se, og han ga seg i følge med Jesus og lovet Gud. Og hele folkemengden som så dette, lovpriste Gud.

                                                                                                                      (Luk 18,35-43)

I denne oppgaven skal jeg ta for meg bibelteksten «Den blinde mannen ved Jeriko». Teksten står i evangeliet etter Lukas 18,35-43.  Jeg skal ta for meg hvem man mener forfatteren er, og litt om evangeliet teksten står i. Jeg skal analysere bibelteksten jeg har valgt og si litt om mine egne tanker rundt teksten. I tillegg skal jeg ta for meg egne refleksjoner rundt budskapet i teksten og hvor vidt teksten er aktuell i dag.

«Den blinde mannen ved Jeriko» er en del av Lukasevangeliet som trolig er skrevet rundt år 80 e.kr.  I Kol 4,14 og 2 Tim 4,11 står det at Lukas var lege og en i reisefølget til apostelen Paulus. Lukas var altså ikke selv en av Jesus apostler, men i forordet til evangeliet skriver forfatteren at historiene er basert på kilder som går tilbake til øyenvitner til Jesus liv.  Lukasevangeliet er det lengste av de fire evangeliene i det nye testamentet i Bibelen og gir en historisk fremstilling av Jesu liv, fødsel, død og oppstandelse. Evangeliet starter med historien om at Jesus og døperen Johannes blir født, og følger Jesu historie og etterhvert reise til Jerusalem hvor han dør og står opp igjen. Hovedtemaet i Lukasevangeliet er frelse for alle. I kapittel 18, som historien om den blinde mannen er hentet fra,  har Lukas valgt å fokusere på frelse for de minste i samfunnet. Tekstene handler om at Jesus tar parti med de utsatte og undertrykte, og minner oss på at alle mennesker er like mye verdt. 

Fortellingen om den blinde mannen ved Jeriko, er skrevet om i tre av de fire evangeliene, selv om de er litt ulikt fortalt (Matt. 20,29-34 og Mark 10,46-52). I Matteusevangeliet står det at det var to blinde menn, mens i Markusevangeliet står det at mannen het Bartimeus. Men i alle de tre versjonene spør Jesus: Hva vil du jeg skal gjøre for deg? Og den blinde mannen ble helbredet.

I Lukasevangeliet står denne teksten i forbindelse med at Jesus er på vei til Jerusalem, og vi hører om flere undere og mirakler Jesus gjør på veien. «Den blinde mannen ved Jeriko» handler om en blind tigger som får høre at Jesus er på vei inn til byen. Når han får høre dette begynner han å rope på Jesus, men menneskene rundt ham ber han om å tie. Når Jesus hører mannen ber han dem om å føre han til seg. Jesus spør: Hva vil du jeg skal gjøre for deg? Og når mannen sier «Herre, la meg får synet igjen», blir han helbredet.

Men hvem er det Jesus helbreder? Av teksten vet vi at han var blind og at han var en tigger. Ut fra det forstår vi at han var en av de som hadde det aller vanskeligst i samfunnet. Han hadde trolig ikke noen familie, hus eller penger siden han må sitte på gaten og tigge. Og det å være blind på Jesu tid, var noe helt annet enn det å være blind i dag. Den gang var det ikke noen hjelp å få hvis du hadde et handicap, det var ingen som tilrettela livet for deg slik vi er vant til i dagens samfunn. Alle måtte sørge for seg selv. Hvis du var blind ble du sett på som uren og en byrde for samfunnet. Mannen hadde altså ingenting. Alt han hadde var troen sin.  Når han får høre at Jesus er på vei inn til byen, griper han muligheten, og roper «Kyrie eleison», «Jesus, du Davids sønn, ha barmhjertighet med meg!». Denne bønnen blir av kirken kalt «Jesusbønnen» og brukes i gudstjenesten. Ved å tilkalle seg oppmerksomhet på denne måten fornedrer den blinde manne seg selv ytterligere. For de som sto rundt hysjet på ham, og ba ham om å tie. Mannen som trengte Jesus mest ble sett på som en plage, en som ikke var verdig Jesu oppmerksomhet.

Men Jesus gjør det motsatte av det de rundt han forventer.  Han stopper, og spør den blinde mannen: «Hva vil du at jeg skal gjøre for deg?»

Jesus kan se at mannen er fattig og ikke kan se, likevel spør Jesus hva han kan gjøre for mannen. Hvorfor gjør han det? Skjønner han ikke at alt mannen vil er å se? Det er flere teologer som har drøftet dette. I følge tidligere biskop Olav Skjevesland er dette Jesus sin måte å vise mannen respekt og mulighet til å vise at han tror på Jesus. (Den gode jord, Verbum 2013)

Jeg mener at dette viser at Jesus ikke dømmer noen, men at han er åpen mot alle. Jesus så ikke først og fremst en blind tigger, slik alle andre gjorde. Jesus så mannen slik han var, og han så at han trodde. Igjen blir Jesus tjeneren, en som kjemper for de undertrykte og de som blir oversett. Og igjen viser Jesus at det eneste som trengs er å tro. «Bli seende! Din tro har frelst deg».

 Jeg mener denne teksten er veldig relevant i dag. Hver dag når jeg går til skolen ser jeg tiggere. Folk jeg ikke vet noe om, sitter med koppen og har det vanskelig. Selv om det finnes mange flere muligheter til å få hjelp i dag enn på Jesu tid, blir ofte tiggere sett ned på. Som kristne skal vi prøve å være mer lik Jesus, og dermed hjelpe de som har det vondt. For oss som går forbi tiggere på gaten er det lett å sette tiggere i samme bås. Jesus lærer oss i teksten å se enkeltmenneske og respektere hver og en, uansett hvilken situasjon de er i.

For meg har teksten en stor betydning fordi den viser at vi ikke trenger å mestre alt i livet for å komme til Jesus. Vi kan komme som vi er, med den lille troen vi har, og det er nok. Selv om jeg ikke er blind, kan det være ganske mørkt noen ganger. Da er det trygt å vite at Jesus viser vei i mørket.

Historien om den blinde mannen ved Jeriko går helt i kjernen av det Jesus sto for, nemlig tro, håp og (neste)kjærlighet. I denne lille situasjonen viser Jesus i praksis hvem han virkelig er. «Igjen talte Jesus til folket og sa: -Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.» (Joh 8,12)

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Nordstrand og Ljan menigheter

NORDSTRAND KIRKE

Nordstrand kirke ligger 5 minutters gåtur unna Sæter trikkeholdeplass. Adressen er Ekebergveien 238.

Menighetskontoret ligger like ved kirken.

Kontoret er åpent mandag 10 - 14, tirsdag 11 - 14, onsdag og torsdag 10 - 14, stengt på fredager.

 

 

LJAN KIRKE

Ljan kirke ligger vakkert til på Furumoen 18.

Der ligger også Ljan kirkes barnehage.

KONTAKT OSS

post.nordstrand.oslo@kirken.no

23 62 98 00

post.ljan.oslo@kirken.no

23 62 98 00

Skal du sende noe til oss på Nordstrand eller Ljan?
Nordstrand sokn/ Ljan sokn,
Ekebergveien 238,
1166 Oslo

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"