Hva betyr dåpens ord og symboler?

Hva betyr dåpens ord og symboler?

Hva betyr «å døpe»?
Ordet «døpe» betyr «å dyppe». Slik vann fornyer og gir ny kraft, slik gir også dåpsvannet liv til oss mennesker på dåpsdagen. «Hyperlink til Hva er dåp»

Vannet
Vannet er en kilde til liv. Jesus kaller seg livets vann. Vann kan også forbindes med renselse. I dåpen øser presten vann over barnets hode tre ganger og sier «jeg døper deg i Faderens, Sønnens og Den Hellige Ånds navn.» Opprinnelig ble den som skulle døpes dukket helt under vann én gang. Dette gav den døpte del i Jesu død. På veien opp av vannet fikk den som ble døpt del i Jesu oppstandelse. En symbolhandling som peker fram mot den døptes oppstandelse til det evige liv.

Korset
Presten tegner et kors over barnet før dåpshandlingen og sier: «Jeg tegner deg med det hellige korsets tegn til vitnesbyrd om at du skal tilhøre den korsfestede og oppstandne Jesus Kristus og tro på ham». Korset er Jesu merke som vi bærer med oss gjennom livet.

Lyset
I dåpen tenner vi et lys for barnet. Dåpslyset symboliserer Jesus, verdens lys. Jesus sier: «Jeg er verdens lys. Den som følger meg, skal ikke vandre i mørket, men ha livets lys.» (Fra Johannesevangeliet kap. 8 vers 12). Vi tenner dåpslyset i bønn om at Jesus skal være med som et lys for barnet gjennom livet.

Kjolen
Dåpskjolen er som oftest hvit. Hvit farge er i kirken festens og gledens farge. Den lange dåpskjolen symboliserer at barnet skal vokse i tro, håp og kjærlighet. Noen familier har dåpskjoler som går i arv gjennom generasjoner og andre starter nye tradisjoner.

Luen
Luen kan være et symbol på at barnet er beskyttet av Gud. Fra gammelt av så man på dåpsluen som «troens hjelm».

Nåde
Uttrykket «Guds nåde» handler om alt Gud overøser sine barn med godhet, barmhjertighet, tilgivelse og nye muligheter. Guds nåde er ikke noe vi kan gjøre oss fortjent til, men noe Gud stadig på ny gir oss ufortjent, gratis (nåde heter «gratia» på latin).  

Frelse
Dåpen gir frelse. Det norske ordet «frelse» har røtter i en tid da slaveri ble praktisert i Norge. Ordet kan oversettes med «fri hals» og ble opprinnelig brukt i forbindelse med at slaver ble satt fri. For mange betyr «frelse» i dag frigjøring fra alle hindrende bindinger, både her og nå og i evigheten.

Sakrament
Et sakrament (lat. sacramentum) er en hellig rituell handling, innført av Jesus. Det er et synlig tegn på Guds nåde. I Den norske kirke har vi to sakramenter;

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Kontaktinformasjon for Oppsal menighet

Oppsal kirke: Solbergliveien 85, 0683 Oslo

Søndre Skøyen kapell: Dalbakkveien 39, 0682 Oslo

Kontoradresse: Solbergliveien 85, 0683 Oslo

E-post: post.oppsal.oslo@kirken.no

Telefon: 23 62 99 60  Telefon- og besøkstid: Man-fre 10-14

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"