Årets TV-aksjon
Årets TV-aksjon skal redde liv og gi omfattende helsehjelp til noen av de mest sårbare i verden – sivile rammet av krig og konflikt. Gjennom TV-aksjonen skal mer enn to millioner mennesker få livsviktig hjelp.
Krig og vold skaper enorme lidelser. Mennesker blir drept, og ringvirkningene for lokalbefolkningen er katastrofale. De mangler vann, mat og medisiner, helsetilbudet svekkes, de må flykte fra hjemmene sine og har ingen jobb å gå til. Dette fører igjen til underernæring, helseproblemer, utrygghet og fattigdom.
Årets TV-aksjonsmidler går til Røde Kors sitt arbeid i ni land hvor sivilbefolkningen i mange år har lidd under krig og konflikt: Syria, Libanon, Sør Sudan, Afghanistan, Somalia, El Salvador, Guatemala og Honduras. Pengene går også til å hjelpe flyktninger som har kommet til Norge.
Røde Kors er mange steder den eneste hjelpeorganisasjonen som slipper til med humanitær bistand, og har gjennom lokale frivillige tilgang til dem som ellers ikke får hjelp. Gjennom TV-aksjonen skal flere mennesker i krig og konfliktområder få livsviktige medisiner, helsehjelp, rent vann og mat. Behovet er enormt, og hvert bidrag er med på å redde liv.
Fakta om TV-aksjonen
- TV-aksjonen er arrangert hver høst en søndag i oktober siden 1974. I år går TV-aksjonen av stabelen 23. oktober.
- Siden 1974 har det norske folk samlet inn over syv milliarder kroner som har gitt titalls millioner mennesker livsviktig hjelp.
- Flyktningrådet hadde den første aksjonen og samlet inn 125 millioner omregnet i 2013 kroner.
- Fra 1978 ble selve innsamlingen arrangert av hver kommune med ordføreren i spissen. Nå ligger ansvaret hos over 500 kommune- og bydelskomiteer.
- Den aller første gangen NRK stilte seg til rådighet for et veldedig formål var i februar 1946, for aksjonen ”Nasjonalhjelpen for krigens ofre og de falnes etterlatte”.
- Kong Haakon var den gang innsamlingsaksjonens høye beskytter, og aksjonens motto var ”Du må ofre noe – mange ofret alt”.
Mer om årets TV-aksjon
Klikk her for å se den offisielle nettsiden for TV-aksjonen. Der finner du masse informasjon, f.eks. hva pengene skal gå til.