Betraktning på Diakoniens dag, 6. oktober 2013 - av Eleanor Brenna

Sindre som er døpt i dag viser oss vei.

Gjennom dåpen blir vi del av dette hellige fellesskapet. Fellesskapet som består av Jesu etterfølgere. Sindre minner oss på det i dag.

I dette fellesskapet har vi forskjellige nådegaver står det i dagens tekst. Og det ramses opp, noen kan være lærere, noen kan trøste, noen kan lede, noen kan vise barmhjertighet.

Og så tenker jeg at det mest dyrebare og grunnleggende i dette er: alle kan vise kjærlighet. Som Sinde som viser veien for oss. Jeg blir ofte rørt når vi ser et lite barn bli båret til dåpen. Så sier presten – ”Den allmektige Gud har nå gitt deg sin hellige Ånd, gjort deg til sitt barn og tatt deg inn i sin troende menighet.”

Vi er blitt gitt den hellige Ånd, vi er blitt gjort til Guds barn og vi får dele fellesskapet i dag som Guds troende menighet.

Fellesskapet – eller grenene på vintreet. Eller lemmer på Kristi kropp. Vi har alle en plass i fellesskapet. Guds menighet. Og med det følger det et ansvar for hverandre. Ansvar for de menneskene som søker inn mot dette fellesskapet uansett hvilke nådegaver vi er utstyrt med. Alle mennesker skal få utfolde seg i fellesskapet vårt. Vi kan alle være medarbeidere i Guds rike i Østre Aker og Haugerud menighet.

La oss se hverandre og se Jesus Kristus i vår neste – her i kirken og alle steder vi ferdes.

Vi er Guds folk – vi er lemmer på Kristi kropp – vi er grener på vintreet. Vi er skapt – hver enkelt av oss - unikt i Guds bilde – og med et hellig ansvar for hverandre og for verden.

Amen.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"