Fastelavnssøndag

Søndagsbetraktning av kapellan Johannes Thoresen Elgvin

Fastelavnssøndag

Nok en gang må kirken dessverre være stengt på søndag – Jesu oppstandelsesdag. Vi skulle feiret fastelavnssøndag med familiegudstjeneste og forberedt oss på fastetiden. Men som før: Vi er et usynlig fellesskap, der vi kan markere søndagen hver for oss, på forskjellige steder og på forskjellige måter. Å lese og be denne meditasjonen, er en av dem. Å tenne lys og be hjemme en annen. Vi har idag også lagd en spor-løype rundt kirken med tema "Lys i mørket"; man kan gå denne alene eller sammen med andre. Uansett hvordan du markerer søndagen: Det er godt at du er en del av dette fellesskapet!   

Søndagens tekst forbereder oss på fastetiden. Du kan lese hele teksten her: https://bibel.no/nettbibelen/kirkearets-tekster
Noen grekere ønsker å se hvem Jesus er. Disiplene Filip og Andreas settes på saken, forteller det til Jesus, og Jesus sier: "Timen er kommet da Menneskesønnen skal bli herliggjort.  Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt." Senere i teksten hinter Jesus om sin død: "Og når jeg blir løftet opp fra jorden, skal jeg dra alle til meg".

Når Jesus blir populær, vender han seg ikke mot rosen og oppmerksomheten. Han ser mot den veien som er hans; lidelsens og dødens vei. Og i dette ligger det en hemmelighet: Jesus seirer, ved å tape. Ved å avstå fra makt og innflytelse, ender han opp på korsets tre. Og derfra, kan han dra alle til seg og hans hvetekorn bærer rik frukt.

Jeg syns teksten på fastelavnsøndag tar fasten litt på forhånd. Men kanskje er det for at vi skal kunne bli "båret" inn i fastetiden: Den viktigste forberedelsen og fasten, er den Jesus har gjort for deg og meg. Ved å dø, kan han dra både deg og meg til seg og tilby soning for synder, en medlidende kjærlighet, seier over ondskap og nytt liv. Senere kan vi se på hva vår respons til dette er. Er det noe vi vil avstå fra og forsake i fastetiden? Men fastetiden kan fort ende opp som et lovisk prosjekt om vi ikke starter med hva Jesus har gjort for oss. Det er grunnen vi står på, og som vi kan leve våre liv ut fra: Det er Jesus som er hvetekornet. Og – hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt. Hvetekornet kan dra alle til seg – og med seg. Inn i det nye livet Jesus tilbyr.

Salme: Såkorn som dør i jorden
Såkorn som dør i jorden,
oppstår som fylte aks
druer som knuses i gjærkar,
modnes til gyllen vin.
Gud, gi oss troen tilbake,
tro gjennom dypest mørke,
liv gjennom natt og død!

Vi som ble døpt til Kristus,
døpt til hans død og grav,
eier oppstandelsens løfte:
Lovsang og evig liv!
Himmelens lovsang begynner,
her hvor du selv er nær oss,
midt i vår natt og død!

Dagens bønn
Jesus, du som er hvetekornet.
Ved din død, drar du alle til deg.
Takk at det også gjelder meg og de rundt meg.
Amen

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"