Lyset gjennom sprekkene

Det finnes en japansk kunsttradisjon som kalles kintsugi. Ordet betyr gyllen reparasjon eller sammenføyning. Denne kunstformen er basert på en filosofi om at brudd og reparasjon er en del av historien til en gjenstand og ikke noe som for enhver pris må skjules.

Biskop Jan Otto Myrseth i Nidarosdomen
Av Biskop Jan Otto Myrseth

Kintsugi handler ikke bare om estetikk, om det som appellerer til vår sans for det vakre. Det dreier seg om å sette pris på levd liv, å gi rom også for de erfaringer i livet som rommer smerte og sår. Vår kultur har en tendens til å dyrke det vakre, det ungdommelige og det fullkomne til en slik grad at det blir en svøpe for både unge og eldre. Det er tankevekkende hvor selvkritiske mange ungdommer er når de måler seg mot reklamens og filmindustriens helteidealer. De er dømt til å falle gjennom. Resultatet er at en skremmende høy prosent av unge mennesker sliter med selvbildet sitt.

Bibelens beretninger om påsken gir oss usminkede bilder av kretsen rundt Jesus. De var engstelige og redde, de sovnet på post og flyktet da Mesteren ble arrestert. Ja, Judas forrådte ham med et kyss, og Peter bante på at han ikke kjente Jesus. I disse fortellingene er det ikke mye heltemot og selvoppofrelse å finne.

Seinere skriver apostelen Paulus til alle troende: Vi har denne skatten i leirkrukker. Han forteller om svakhet og nederlag, om smerte og forfølgelse. Ja, han roser seg faktisk av sin svakhet, for, sier han, det handler ikke om meg, men om Jesus. Jeg er bare en sprukken leirkrukke, men gjennom sprekkene kan lyset komme inn. Det er trolig her Leonard Cohen har hentet inspirasjonen til strofen «there’s a crack in everything – that’s how the light gets in». Det er gjennom sprekkene i leirkrukken lyset kan komme inn. For, sier Paulus, Gud har latt lyset skinne i våre hjerter.

Erkjennelsen av sprekkene og arrene etter nederlag og ufullkommenhet er bakgrunnen for den klare meldingen om at det ikke er seg selv han forkynner, men Jesus Kristus. Etter oppstandelsen er det arrene som overbeviser tvileren Thomas. Han får kjenne naglemerkene i hendene hans, og utbryter til slutt: Min Herre og min Gud!  

Ved sine sår har Jesus knyttet sammen himmel og jord, menneske og Gud. Han døde for å reparere og gjøre helt igjen det som var sønderbrutt og ødelagt. Mørke vendes til lys, død til liv, smerte til legedom, fortvilelse til håp.

En kintsugi-bolle som er reparert, ja, gjenskapt, er bedre enn den var før den ble knust. Slik kan den gi håp til andre knuste krukker.

Påskens fortelling er ikke ferdigfortalt. Du kan også bidra. Din stemme kan også høres. Ditt liv teller også med.

God påske!

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"