Torsdag 30. mai kl.18.00 Settepotetpresten Preben Colstrup: Settepoteter, hvalfangst og krigshistorie ved ord og bilder
Lørdag 8. juni kl. 20.30 Junikonsert Konsonantkompaniet og Kristiansund Kirkekor Sø 9. juni 11.00 Jubileumsgudstjeneste - Konsonantkompaniet, Kirkelandet Barnekor, Kristiansund Kirkekor, Seniorkoret, Strykekvartett, Oboist, menighetens ansatte - jubileumskake og kirkekaffe etter gudstjenesten - barneskolene stiller ut tegninger. Hoppeslott
Torsdag 13. juni 19.00 «Skeiv i kirka» Kulturkveld i Kirkelandet kirke
Tirsdag 3. september Gravstedvandring på Kirkelandet gravsted ved Odd Williamsen
Lørdag 21. september kl.17.00 Jubileumskonsert i Kirkelandet kirke v/Festspillene og Nordmørsmusea - Kr.Sund Festivalkvartett: Emilie Lidsheim (fiolin), Bård Monsen (fiolin), Anders Rensvik (bratsj) og Ole Eirik Ree (Cello) - Kjetil Bjerkestrand, tangenter - Stein Gunnar Sommerset; fortellinger
Tirsdag 1. oktober «Når samfunnet tar feil» Aage Sivertsen: «Når samfunnet tar feil – og oppgjørene etterpå.»
Tirsdag 5. november Kirkelandet kirkes historie med Petter Ingeberg
Tirsdag 26.november God jul – hva er det? Julen sett fra ulike forventningsperspektiv.
“Atlanterhavskatedralen”
Fra 1878 hadde Kristiansund en stor trekirke, bygget i datidens pseudo-gotiske stil og 1200 sitteplasser. 29.april 1940 brant den ned på noen timer under tyskernes bombing av byen. 24. mai 1964 ble den nye kirken innviet med tittelen "Bergkrystall i roser". Kirken var tegnet av arkitekt Odd Østby og hadde en prislapp på 3 millioner kroner. Kirkens arkitektur vakte oppmerksomhet. Det var det første virkelig moderne kirkebygg i Norge. Arkitekt Odd Østby sier følgende om utformingen av kirken: "Det var noe med at hele bygget skulle ha en veldig styrke i seg. Med en konsentrasjon om koret. Alle kreftene som lå i søylekonsentrasjonene i koret skulle gi deg følelse av krefter. Krefter så sterke at de overgår deg selv. Jeg så for meg at koret og det som ligger der, skulle være noe som festet seg i menigheten. Så tydelig og så kraftig at man hadde det i hodet. Slik at den enkelte kirkegjengers handlinger skulle styres. Det skulle man ha som en slags bakgrunn for alt det man gjorde. Jeg kommer ikke nærmere det guddommelige enn det." I likhet med gotiske kirker, peker kirken oppover med sin veldige reisning, 20 meter over bakken ved sydveggen og 30 meter ved glassveggen i koret som utgjør kirkens altertavle. Nederst har den mørke farger; som bakgrunn for korset og for menneskenes situasjon. Men jo lengre opp jo lysere farger. Slik omskaper Guds kjærlighet våre liv.
Det store lysrommet over koret gir uttrykk for Guds nådes lys som strømmer ned over oss. De 12 apostler – lysestakene – leder oss videre mot alteret med et enkelt rent sølvkors mot en mørk flate. Langs sølvkorset er Jesu sårmerker antydet ved små felt av rød emalje.