Tekstlesning og preken

I en ordinær gudstjeneste leses det tre tekster fra Bibelen: En fra Det gamle testamentet, én fra evangeliene og én fra de øvrige skriftene i Det nye testamentet. Som oftest er teksten som er prekentekst hentet fra evangeliene.

Tekstlesning og preken
  • Hvilke tekster som leses er fastsatt i det som heter kirkeårets tekstrekker som har en syklus på tre år – altså at samme tekst leses hvert tredje år.


Kirkeåret
begynner første søndag i advent og er delt inn i ulike «sesonger»: advent, jul, åpenbaringstid, faste, påsketid, pinse og treenighetstiden. Selv om tekstene varierer fra år til år, er det gjerne samme tematikk på de ulike søndagene.

Preken
Prekenen er en forklaring og utlegging av en av de bibelske tekstene som leses. Prekenen skal gjøre den bibelske teksten relevant for den som hører den. Men ikke bare det: Gudstjenesten er ikke først og fremst en minnehandling om hva som skjedde en gang, men en levendegjøring av Guds nåde og Jesu oppstandelse i og for oss her og nå. Gud skapte ikke verden en gang, og trakk seg tilbake – Guds skapelse skjer hver eneste dag. Jesus vant ikke over døden bare en gang for lenge siden – hver dag overvinnes døden. Gudstjenesten, og preken, belyser og feirer derfor det som hele tiden skjer, ikke bare det som skjedde.

Prekenen har vært en del av den kristne gudstjenesten fra den første tiden. Opp igjennom historien har prekenens rolle og bruken av de bibelske tekstene variert.

Lengden på prekenen kan også variere, vanligvis varer en preken et kvarter/tjue minutter.

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"