Et nybygd alter er reist på tuftene der den gamle Mariakirken fra høymiddelalderen (omlag år 1000–1350) sto. Det er usikkert hvor lenge kirka sto, men den kan ha vært i bruk etter reformasjonen i 1537. Kilden og kirken lå langs Romboleden og var et naturlig stoppested for pilegrimene som kom østfra på vei til Nidaros.
Pilegrimer langveisfra søkte frelse ved kirken og helbred ved kilden. De vandret gjennom Tydal og Selbu østfra på en vegstrekning som kalles den store Romboleden og som er en av Sveriges mest betydningsfulle handels- og pilegrimsleder. Særlig i juli måned kom pilegrimene i store flokker gjennom Mostadmark på sin vei mot Olavshøytiden i Nidaros.
Etter reformasjonen ble pilegrimsgang forbudt ved dødsstraff av myndighetene. Kirken i Volden blir nevnt i Trondheims reformats av 1589. I boken, som er en fortegnelse over kirker i området rundt Trondheim, heter det: "Wdi Mostad kirke skall skie tieniste 4 gange om aarett". Helgendyrkelse ble avskaffet av de nye kirkelederne og derfor ble kirkens navn endret fra St. Maria kirke til Mostad kirke.
Etter hvert forfalt den lille kirken og mot midten av 1700 tallet var kirken helt ødelagt, men kallsboka for Malvik forteller: "Men der holdtes 1 Gang om Aaret Tjeneste paa Gaarden Volden, hvor der endnu havde to store, gamle Messingstager og nogle Skamler fra Kapellet." Dessverre er i dag alle gjenstandene fra kirken spredt og ingen vet hvor de befinner seg.
Sagnet forteller at en biskop døde under sin bispevisitas og ble gravlagt i Volden. Det ligger fortsatt en sirkelrund haug nordøst for kirketomta, den er lett synbar og kalles "Bispegrava" den dag i dag.
Maria-kilden er nå ryddet og gravd fram igjen og et lite alter er reist til minne om den gamle Maria-kirken. Stedet har sin egen stemning og gir atmosfære med hvile og helse til vår tids besøkende.
Hvert år i juli måned arrangeres det pilegrimsvandringer fra Midt-Sverige, gjennom Jämtland, Härjedalen og over Skardøra, videre gjennom Tydal, Selbu og Mostadmark til Nidarosdomen i Trondheim. For nåtidens vandrere er hvile, andakt og helsebot ved alteret og kilden i Mostadmark like viktig som i eldre tider.
Gjennom hele middelalderen var Mariakapellet og Mariakilden besøkt av sjuke som søkte frelse og helsebot. Fortellinger om krykker som ble liggende igjen etter folk ved kilden, kan tyde på at mange fant helbredelse og frelse på dette hellige stedet.
Mariakapellet og Mariakilden ligger i nærheten av hverandre ved gården Volden Øvre.