Kjerneverdi 2: Det vi sier er sant

Fire søndager i Søm vil forkynnelsen handle om kjerneverdier i troen og menigheten: At det vi sier og gjør her, ... - at det er SUNT - at det er SANT - at vi eier det SAMMEN - at vi er SENDT

Sokneprest Rolf Erik Hanisch

At de er verdier, betyr at de er verdi-fulle. De er skatter i menighetens liv. De er også grunnleggende i kristen tro og bør være grunnleggende i vår menighet.
Dette er verdier vi også bør prøve oss selv og fellesskapet på.

 

BIBELEN - GUDS ORD TIL MENNESKER I DAG?

Preken av Rolf Erik Hanisch i temagudstjeneste i Søm kirke 5. februar 2023

Tema-gudstjeneste «bibeldagen» / såmannssøndagen: Temapreken over den andre av kjerne-verdiene: «Sant»
Tekster på såmannssøndagen: Jes. 55,8-11 - Hebr. 4,12-13 - Luk. 8,4-15

 
PREKEN

Den lille jenta stod på trammen hos oss og ville vise meg hva hun hadde i lomma: Begeistret trakk hun frem en makk – og munkelus, - og mye annet rart, hadde hun i lommene sine. Det er litt av hvert alt du kan finne i lomma på ei lita jente eller en liten gutt – av fine steiner, spiker og skruer og andre skatter.  
 
Barnet oppdager verden – og fasineres av den – døde og levende ting. Og som årene går utvider barnet sin kunnskap og forståelse av den materielle verden – alle de fysiske tingene – fra det bitte lille til det ufattelig store.
-Fasineres av universet og dets uendelige dimensjoner
-Og lærer materiens lover.
 
I all tid har menneskene spekulert seg frem til og studert seg frem til kunnskap om verden omkring seg. Også Bibelens mennesker. Men Bibelens bøker er skrevet over et tidsrom på 1000 år – og reflekterer mange ulike forestillinger.
Og alle disse tekstene i Bibelen er blitt til lenge før den moderne vitenskapens tidsalder.
 
Derfor skulle vi ikke la oss sjokker av at det var mye menneskene ennå ikke hadde oppdaget og forstått i den tiden disse tekstene ble til. Og at verdensbildet har forandret seg gjennom århundrene ettersom mennesken gjorde nye oppdagelser og fikk en ny forståelse av tingene og universet. Som f.eks. at jorden slett ikke ble til på seks dager i noen bokstavelig forstand.
 
Ikke la deg forvirre av dette.
Ikke la din tro på Gud bli forstyrret av dette.
Det er ikke på det nivået Jesus og Bibelen er sannheten, ikke på kosmologiens og materiens område ...
Ikke avskriv Bibelen, på grunn av dette – da avskriver du Bibelen på galt grunnlag!
Bibelen taler et annet språk. Vil gi deg en annen kunnskap. Tar deg inn i andre sannheter.
 
Ungdommen – er en ny fase. Da utvider du din tilværelse voldsomt. Venner blir enda viktigere. Relasjoner. Du vekkes for andre mennesker på en annen måte.

Forelskelsen – det er en fantastisk ting ... en annen slags begeistring – og bekymring:
- «Jeg liker henne! Liker hun meg?»
- Og etter hvert som du kommer i en par-relasjon:
- Kan det virkelig bli oss?
- Er jeg den eneste i hennes liv
- Kan det virkelig være sant at det er meg hun vil ha?
- Er det ekte kjærlighet - dette vi har?
- Kan det være sant?
 
Det er med DET språket vi må lese Bibelen. Det er på det nivået Gud vil tale til oss.
Når Jesus forklarer liknelsen om såmannen, taler han om at ordet slår rot i hjertet.

HJERTE-TALE

Bibelen er i grunnen et kjærlighetsbrev – en historie full av kjærlighetserklæringer til mennesket. En rikdom av fortellinger som avslører både det menneskelige og det guddommelige hjertet.
 
Bibelen taler Guds ord til hjertet – snakker sant med hjertet til den som hører. Bibelen gir ikke f.o.f. faktakunnskap om dette og hint, men en annen slags innsikt, forkynner en visdom som ikke er «av denne verden» - eller altså vil si mer enn det vi forstår med rent menneskelig forstand. Jfr. Jesaja: «Som himmelen er høyt over jorden, ... er mine tanker høyt over deres tanker.»
 
Bibelen er ikke oppdatert i forhold til moderne naturvitenskap. Men den er oppdatert på menneskehjertet. Menneskenes hjerte er i grunnen seg selv likt gjennom alle tider. Og budskapet fra Jesus taler fremdeles til like sterkt til mennesker i dag.


SJALU GUD?

Bibelen er skrevet med menneskelig språk. hvordan skulle den ellers kunne formidle et budskap til oss?
I Bibelen kan vi lese om en nidkjær og sjalu Gud. Det er en nesten altfor menneskelig tale om Gud. Men med menneskelige bilder og ord tales det om en guddommelig kjærlighet, som ikke tåler noen annen Gud i våre liv enn den Gud som Jesus kommer fra. Den Gud som ...
- som gav oss livet
- og som kaller oss ut i det
- og som hele livet kaller på oss
- kaller oss til å gå på Guds veier – som er veien hjem
- hjem til det virkelige livet
 
Med menneskelige ord vil Bibelen lære oss guddommelig sannhet. En sannhet som handler om så mye mer enn den materielle verden. Det er ikke nok at vi forstår hvordan den materielle verden henger sammen. Vi trenger å kjenne den dype meningen med at vi finnes og det målet Gud hadde for øye da han skapte deg og meg og alle ting. «Han som vil at alle mennesker skal bli frelst og lære sannheten å kjenne» (1.Tim.2,4).

 

BIBELSK SANNHET (SANN = TROFAST)

Det finnes en grunnleggende innsikt som vi ikke får uten at noen gir oss den.
Du vet – det er helt grunnleggende for et barn å vite dette: at det er elsket.
Men det er også grunnleggende for ethvert menneske å vite dette: At det helt fra først av er elsket.
-Hvem kan si oss det?
-Jesus sier det! Jesus viser det ved å gi livet sitt for deg og ethvert menneske: Du er verdt alt for Gud
-Dette er den sannhet Bibelen vil vise oss.
 
Det er der – I Bibelen - vi finner denne erklæringen av Guds kjærlighet.
 
Menneskene har i fellesskap funnet frem til og formulert menneskerettserklæringen.
Den hevder menneskets verd og individets rettigheter.
I Bibelen finner du en guddommelig erklæring om menneskene. Vi kunne kalle den «menneske-erklæringen»: La oss skape mennesket, i Guds bilde = mer enn et dyr, mindre enn Gud, men etter «mønster» av Gud – og med et hjerte som kan kommuniserer med det guddommelige hjertet, med Gud.
Av Bibelens budskap får du vite ut hva du er verd.
 
Det er «ikke sikkert at alle skal lese Bibelen», sa den nye biskopen i Hamar til avisen Vårt Land. Og Bibelen er «kompleks». Ja, - den er sammensatt og full av svært mye forskjellig og ofte vanskelig å forstå, både det som står der og hvorfor det står der, kan være vanskelig å forholde seg til.
 
Men jo! – Bibelen er for alle! Guds ord er til alle! Evangeliet er for alle!
Og nettopp liknelsen om såmannen viser oss hvordan Gud uforbeholdent og temmelig uvørent sprer Ordet på de mest utenkelige og ugjestmilde steder, – utleverer det sårbart til verden – i håp om og i tillit til at det skal slå rot og spire og bære frukt.
Og her og der finner det jord å slå rot i. Og da skyter det opp av jorda og setter aks og frø og bærer frukt, – godt korn – rikelig – 30 og 60 fold – ja «100 ganger det som ble sådd», sier Lukas. For det er et kraftfullt ord.
 
Fortellingene i Bibelen er menneskelige – så vi kan kjenne oss igjen i dem.
Og vi ser hvem Jesus er i dem, hvordan han taler sant med mennesker og viser dem hva de er verd, – hva der verd for Gud!
 
Og vi må fortsette å lese den og høre den og dele den.
Les den for å leve av den og leve etter den.  
Du skal prøve den på frukten – frukten av det livet du lever etter sannheten fra Gud, Evangeliets sannhet.

 

ETTERPRØVELSE

I den fysiske verden etterprøves sannheten på hvordan tingene virker.
I den sosiale og relasjonelle verden etterprøver vi gyldigheten, «sannheten» av det livet vi lever på hva det gjør med oss og hverandre, på «fruktene» av vår måte å være i verden og med hverandre.
 
«Beviset» på Guds kjærlighet, at Guds kjærlighet er sann, finner vi hos Jesus selv. Gud har vist seg sann, trofast, gjennom Jesus. Jesus har gått hele veien for oss, gitt livet sitt for oss, for å vekke hjertet og  denne sannheten i hjerte-jorda: Du er elsket, menneskebarn – før alt – gjennom alt – bortenfor alt.
Den sannheten – når den slår rot i hjertet – er livs-forvandlende!
Paulus kan si det slik:
«Jeg er korsfestet med Kristus; 20 jeg lever ikke lenger selv, men Kristus lever i meg. Det livet jeg nå lever som menneske av kjøtt og blod, det lever jeg i troen på Guds Sønn, som elsket meg og ga seg selv for meg. (Gal.2,19-20/B11)
 
Frukten er til sist intet mindre enn det evige liv: Rom.6,20ff: «Den gang dere var slaver under synden, var dere fri fra det som er rett. Hva slags frukt høstet dere da? Slikt som dere nå skammer dere over, for det fører til død. Men nå er dere frigjort fra synden og er blitt tjenere for Gud, og frukten er helliggjørelse, og det fører til evig liv. 23 Syndens lønn er døden, men Guds nådegave er evig liv i Kristus Jesus, vår Herre.
 
Og mens vi lever her kan vi leve av denne ufattelige kjærligheten og «bære frukt for ham i kjærlighet», og du skal se frukt av den over alt hvor Guds kjærlighet får utfolder seg mellom oss og gjennom oss ...
 
Og lever du i dette og av dette, skal du få stadig nye bevis på at det er sant, det du tror, og at «Gud er trofast, som har kalt oss» gjennom Jesus, han som er ordet fra Gud, som med hele sin person og hele sitt liv formidler det Gud vil si oss, Jesus som er både Veien, Sannheten og Livet.

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"