Når vi samles i Guds hus

Det er gudstjeneste i Randesund hver søndag klokka 11. De fleste gudstjenester er i hovedkirken, Søm kirke. Noen ganger er den i Randesund kirke. Gudstjenestene annonseres i Fædrelandsvennen og på denne nettsida. Det arrangeres også gudstjenester for beboere på institusjonene i bydelen.

Gudstjeneste i Søm kirke, Kristiansand. Sokneprest Rolf Erik Hanisch ønsker velkommen.

Alle kan møte Gud når som helst og hvor som helst. Men det ligger styrke i å møte Gud sammen med andre. Vi trenger hverandre for å forstå og bli inspirert.

I glede og sorg samles vi til gudstjeneste. I gudstjenesten får du synge, lytte og be sammen med andre.

Gudstjeneste med dåp

En vanlig gudstjeneste i Randesund starter med inngangsprosesjon med prosesjonskorset, presten og andre som skal delta i gudstjenesten. Skal det være dåp, er dåpsbarna med foreldre med i prosesjonen. Menigheten reiser seg når prosesjonen kommer inn, og blir stående under den første salmen. Menigheten står også under trosbekjennelsen (like før dåpshandlingen eller rett etter prekenen) og under siste salme.

I Søm kirke vises salmetekster og liturgi på lerretet. I Randesund kirke brukes salmebok og ofte et ark med andre opplysninger.

Barn i gudstjenesten - søndagsskole

Barn er alltid velkommen i gudstjenesten. Mange gudstjenester er særlig tilpasset barna, med barnevennlige salmer, enkel preken og ofte bønnevandring med ulike aktiviteter i kirkerommet. Når gudstjenesten ikke er spesielt tilpasset barn, er det søndagsskole i Søm kirke. Da er barna med på første del av gudstjenesten. Så synges søndagsskolesangen og barna og søndagsskolelærerne går til sitt eget opplegg i underetasjen. De kommer tilbake før gudstjenesten er slutt.

Nattverd

Ofte inviteres det til nattverd i gudstjenesten. Nattverd har vært feiret i den kristne menighet gjennom to tusen år. Det er en hellig handling der perspektivene strekkes fra øyeblikkets nå, til det evige liv. Måltidet er reisekost på livsvandringen.

Nattverden kan ordnes på ulike måter. Som regel går man fram, tar et beger og kneler ved alterringen. Der får man et "brød" (en liten kjeks). I Randesund er den alltid glutenfri. Så kommer en og heller litt vin (alkoholfri) i begeret. Når man har spist brødet og drukket vinen, reiser man seg og setter fra seg begeret på et brett som holdes fram. Så går man tilbake til plassen i kirkebenken.

Noen ganger brukes en forenklet form uten individuelle begre. Da får man et brød som man dypper i vinen i en "kalk" (et større beger) som holdes fram. Brødet - med litt vin på - puttes i munnen.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"