Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

4. Søndag i fastetiden

Søndagtanker av Dagfinn Bugge

4. søndag i fastetiden. 

Prekentekst: Joh 11,45-53
45 Mange av jødene som var kommet til Maria og hadde sett det Jesus gjorde, kom til tro på ham.46 Men noen gikk til fariseerne og fortalte hva han hadde gjort.47 Da kalte overprestene og fariseerne sammen Rådet, og de sa: «Hva skal vi gjøre? Dette mennesket gjør mange tegn.48 Lar vi ham holde på slik, vil snart alle tro på ham. Så kommer romerne og tar både det hellige stedet og folket vårt.»49 En av dem, Kaifas, som var øversteprest det året, sa da: «Dere skjønner ingenting.50 Dere tenker ikke på at det er bedre for dere at ett menneske dør for folket, enn at hele folket går til grunne.»51 Dette sa han ikke av seg selv, men fordi han var øversteprest det året, talte han profetisk om at Jesus skulle dø for folket.52 Ja, han skulle ikke bare dø for folket, han skulle også samle til ett de Guds barn som er spredt omkring.53 Fra denne dagen la de planer om å drepe ham.

Søndagstanker av Dagfinn Bugge

En merkelig tid                                                                                                                                                              Det er en merkelig tid vi er inne i nå med en truende koronapandemi.  Den har ført til sykdom og død, men også permitteringer, oppsigelser, restriksjoner for samvær. Vi kan blant annet ikke samles til gudstjeneste som vi pleier. Derfor noen tanker fra en sokneprest med hjemmekontor.

Nasjonal dugnad og fastetid                                                                                                                                                           I kirkeåret er vi på slutten av forberedelsestiden før påske, også kalt fastetid. Fra gammelt av var fastetiden en tid for å leve litt enklere, søke Gud og gjøre noe for sine medmennesker.  I disse tider har dette blitt mer aktuelt. Dugnaden, som hele det norske folk nå gjør, er blitt en felles fastetid. Vi må gi avkall på noe til beste for felleskapet og for å redde liv. Vi skal ikke ta på hverandre, men ta vare på hverandre som vår statsminister har sagt det. 

Vi er utsatt for et virus som truer menneskelig felleskap over hele jorden og som stadig tar nye liv. Overalt samles ledere og spør: Hva skal vi gjøre? Det er også et spørsmål i søndagens tekst. 

Jesu handling truer makteliten                                                                                                                                                            Det religiøse rådet i Jerusalem hadde fått vite om en hendelse i Betania, en liten landsby utenfor Jerusalem.  Der hadde Jesus vekket opp en mann med navnet Lasarus fra dødens favntak.  Det var langt utenfor det normale den gang som nå. Døde kan ikke vekkes opp. Det som dødt er dødt. Nå var de religiøse lederne bekymret folkets begeistring og tro på Jesus. Det kunne forrykke maktbalansen og minske deres autoritet og tillit i folket.  Hva ville den romerske okkupasjonsmakten si? Kanskje fariseerne og overprestene var redde for at de skulle miste makten og bli fratatt råderett over deres tempel og gudsdyrkelse? Kunne de risikere å bli arrestert fordi de ikke hadde kontrol? Ville romerne slå hardt tilbake og hele folket gå til grunne?  Det hadde jo skjedd 500 år tidligere hvor folkets ledere hadde blitt tatt til fange og bortført til Babylonia.

Profetisk tale                                                                                                                                                                                Det er da øverstepresten Kaifas sier: Dere skjønner ingen ting. Dere tenker ikke på at det er bedre for dere at ett menneske dør for folket, enn at hele folket går til grunne. 

Evangelisten Johannes tolker dette på sin måte: Dette sa han ikke av seg selv, men fordi han var øversteprest det året, talte han profetisk om at Jesus skulle dø for hele folket. 

Påskelyset skinner i mørket                                                                                                                                                 På denne 4. søndag i fastetiden skinner allerede noe av påskelyset i mørket. Jesus er sterkere enn døden og alle nedbrytende krefter. Vi skal ikke gå til grunne!

image363y.png

Lysgloben i Sem kirke

 

Dagens bønn
Kjærlighetens Gud, du ga din Sønn til soning for våre synder.
Vi ber deg: Vend våre øyne mot ham når vi blir satt på prøve,
og hjelp oss når vi er svake,
ved Jesus Kristus, vår Herre som med deg og Den hellige Ånd lever og råder én sann Gud fra evighet og til evighet. Amen

Spesiell bønn for tiden vi er inne i nå
Kjære Gud, vi ber om håp og styrke i denne merkelige og vonde tiden.
Trøst alle som er syke, og se særlig til dem som er i livsfare.
Vi ber om tålmodighet og utholdenhet for alle dem som sitter i karantene.
Vær nær hos alle permitterte og arbeidsledige og de som nå sliter økonomisk.
Vi ber for barn, ungdom og studenter som må være hjemme
 på grunn av stengte barnehager, skoler og universitet.
Vær nær hos alle ensomme og redde og de som nå ikke kan få besøk.
Hjelp oss å bruke vår fantasi godt, så vi kan holde sammen, selv om vi ikke kan være sammen.
Vern vårt helsepersonell og de som er i fremste linje mot fare.
Gi landets og verdens ledere vilje og mot til å gjøre det beste for alle mennesker.
Vis dem den rette vei. Gud, vi ber i tillit til din kjærlighet og barmhjertighet. Amen

Fritt etter Kari M. Alsvåg

Kontaktinformasjon for Sem menighet

Besøksadresse:
Semsenteret
Andebuveien 3
3170 Sem

 

Postadresse:
Sem menighet
Storgaten 52
3126 Tønsberg

Telefon: 33 37 47 00.
Menighetens stab har kontorer i Semsenteret 2. etasje. Det er ikke fast kontortid. Felles sentralbord for menighetene i Tønsberg på kirkekontoret i byen.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"