Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Søndagstanker - Palmesøndag 5. april 2020

En annerledes påske - Palmesøndag i Sem menighet

Palmesøndag 
 Prekentekst: Joh 12,12-24


Dagen etter fikk folkemengden som var kommet til festen, høre at Jesus var på vei inn i Jerusalem. Da tok de palmegreiner og gikk ut for å møte ham, og de ropte:


Hosianna!

Velsignet er han som kommer
 i Herrens navn,

Israels konge!

Jesus fant et esel og satte seg opp på det, slik det står skrevet:
 Vær ikke redd, datter Sion!

Se, din konge kommer,

ridende på en eselfole.


Dette skjønte ikke disiplene med det samme. Men da Jesus var blitt herliggjort, husket de at dette sto skrevet om ham, og at folket hadde hilst ham slik.

Alle de som hadde vært til stede da han kalte Lasarus ut av graven og vekket ham opp fra de døde, vitnet om det. Det var også derfor folk dro ut for å møte ham, fordi de fikk høre at han hadde gjort dette tegnet. Fariseerne sa da til hverandre: «Der ser dere at ingenting nytter. All verden løper etter ham.» Det var noen grekere blant dem som var kommet for å tilbe under høytiden. De gikk til Filip, som var fra Betsaida i Galilea, og sa: «Herre, vi vil gjerne se

Jesus.» Filip gikk og fortalte det til Andreas, og sammen gikk de og sa det til Jesus. Jesus svarte: «Timen er kommet da Menneskesønnen skal bli herliggjort.

Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt.

En annerledes påske

Vi står foran feiringen av en annerledes påske. En påske med en påskefeiring som blir så annerledes at ingen kan huske de har opplevd noe liknende før. Den planlagte påskeferien med familien er avlyst. Hotellopphold og flyreiser er kansellert. Hytteturen til vårt barndoms paradis kan vi bare glemme. Og i kirkene ringes det bare med klokkene.

Men påsken i seg selv, er likevel ikke avlyst. For påsken med dens budskap og fokus handler om noe mye mer enn påskeferie på hytta, hotell eller barndommens paradis. Påsken handler om at Gud ga sin sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv. Den handler om at Jesus, Guds sønn, var villig til å dø på et kors for oss, for så å bli reist opp fra døden ved Guds veldige kraft, til frelse og evig liv for hver den som tror. Påskens budskap er uforanderlig og det samme i år som alle år etter at Jesus sto opp fra graven.

Palmesøndag i Jerusalem

Det er høytid og pilegrimsvandring til den hellige by. Byen er fylt til randen av tilreisende som søker til Jerusalem og tempelet for påskefeiringen.
Men denne påsken skal også bli annerledes enn alle andre påskefeiringer i Jerusalem.

I folkemengden kommer Jesus sammen med disiplene sine, ridende på et esel. Stemningen stiger. Lengselen etter en konge, en frigjører og en frelser, er stor. Palmegrener og kapper legges ned langs veien der det unge eselet tråkker seg stillferdig frem blant folkemengdens rop og hyllest.

Hosianna! 

Velsignet være han som kommer i Herrens navn!
 Hosianna i det høyeste!

Hosianna er et arameisk ord som betyr «Frels nå!»

En annerledes konge

Men Jesus er ikke den kongen mange hadde håpet på. Det viser han tydelig ved å ri inn i Jerusalem på et esel. Jesus kommer med fred! Jesus har en annen agenda! Han og disiplene hans hadde gått i flere dager fra Galilea til Jerusalem for å feire påske. Underveis hadde Jesus møtt mange mennesker med ulike behov. Overalt der han kom skjedde tegn og under. Mennesker ble helbredet, satt i frihet og gjenopprettet. Ja, han hadde faktisk vekt opp Lasarus fra døden. Lasarus som hadde vært død i flere dager, gikk nå omkring lys levende. Folket hadde hørt om dette tegnet Jesus hadde gjort og gikk ut for å hylle han. Men

folkets ledere undrer seg og de likte ikke at Jesus fikk så mye oppmerksomhet. Hvem er denne mannen? Planer blir lagt blant folkets ledere. Mannen må gripes.

Pilegrimsvandring

På sin pilegrimsvandring opp til Jerusalem møtte Jesus alle mennesker med omsorg og kjærlighet. Ingen fordømmelse! Jesus så hver enkelt menneske som sto rett foran han! Og han møtte deres behov! Ingen er den samme etter et møte med ham, hverken da eller i dag! Og Jesus kaller oss til etterfølgelse!

Det er høytid og vi kan også gå på pilegrimsvandring sammen med Jesus. Ikke i et stort opptog og ikke til en hellig by, men likevel på vandring. Påske og palmesøndag gir mulighet til å utforske hvilke forventninger vi har i møte med Jesus.Troen og livet får en annen ramme når det er høytid og ikke hverdag. En anledning å benytte seg av.

En annerledes konge

Jeg ser for meg en vrimmel av folk med palmegreiner, kapper og hyllest rundt Jesus der han satt på eselet. Visste folket hva slags konge de hyllet? Palmesøndag er dagen for en annerledes konge. Hva vil denne annerledesheten bety?

Jesus ble ikke blendet av folkets hyllest. Hans kongetittel er ikke knyttet til rikdom, makt og fortjeneste. Som annerledes konge kommer han med fred og frihet, med frelse og legedom, med gjenopprettelse og nytt liv!
Jesus er også en annerledes konge ved at han ikke befaler, men sier: følg meg! Jesus slår følge og viser oss veien vi skal vandre. En vandring hvor det å søke Gud sender oss ut med blikket rettet mot våre medmennesker med kjærlighet. Er det noen der ute som trenger et møte med Jesus, med hans kjærlighet og omsorg eller frelse og legedom? Kanskje er det oss han vil bruke denne påsken.

...................................

 

«Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet. Men hvis det dør, bærer det rik frukt, sier Jesus.» Timen er kommet da Jesus skal herliggjøres. Jesus vinner ved å gi sitt liv. Og hans død ble til liv, ja til evig liv, ikke bare for jøder, men også for grekere, for alle som tror på ham. Palmesøndag gir oss anledning til å finne frem våre forventninger til Jesus og åpne oss opp for påskens budskap. Vår pilegrimsvandring kan hjelpe oss å hente ny kraft og retning i korset og graven som står tom.

imagekvfnr.png

LYSGLOBEN I VEAR KIRKE

Dagens bønn

Jesus Kristus, ydmyke konge,

du kom til oss fornedret og fattig.
Vi ber deg:
Forson oss med Gud og med hverandre.
Lær oss å gi avkall få vårt eget og følge deg,
du som med din Far og Den hellige ånd lever og råder, én sann Gud fra evighet og til evighet.

Amen

Spesiell bønn for tiden vi er inne i nå

Himmelske Far, vi ber om din hjelp og styrke til alle mennesker i denne vanskelige tiden. 

Vi ber om legedom og kraft til alle som er syke. Vi ber om visdom og mot til alle til statsledere og andre i ledende stillinger, som kjemper en kamp til beste for folk og nasjon. Vi ber om velsignelse og fred over alle hjem og familier. Vi ber om håp til alle som føler på håpløshet. Vi ber for alle ensomme og redde, vær nær med din kjærlighet og omsorg. Gud vi ber i Jesu navn.

Må Herrens fred og velsignelse være over dere alle!

Kapellan Erna Rodahl

image1wbe9.png

Kontaktinformasjon for Sem menighet

Besøksadresse:
Semsenteret
Andebuveien 3
3170 Sem

 

Postadresse:
Sem menighet
Storgaten 52
3126 Tønsberg

Telefon: 33 37 47 00.
Menighetens stab har kontorer i Semsenteret 2. etasje. Det er ikke fast kontortid. Felles sentralbord for menighetene i Tønsberg på kirkekontoret i byen.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"