Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Skjærtorsdag 9. april 2020

Skjærtorsdag, da Jesus instiftet nattverden v/Kapellan Erna Rodahl

Prekenteksten, Matt 26, 17-30

På den første dagen i de usyrede brøds høytid kom disiplene til Jesus og spurte: «Hvor vil du vi skal gjøre i stand til påskemåltidet for deg?» Jesus svarte: «Gå inn i byen, til den mannen dere vet, og si til ham: ‘Mesteren sier: Min time er nær; hos deg vil jeg holde påskemåltid med disiplene mine.’» Disiplene gjorde som Jesus hadde pålagt dem, og de gjorde i stand påskemåltidet.


Da det ble kveld, tok Jesus plass ved bordet sammen med de tolv. Mens de spiste, sa han: «Sannelig, jeg sier dere: En av dere skal forråde meg.» Da ble de dypt bedrøvet, og den ene etter den andre sa til ham: «Det er vel ikke meg, Herre?» Men han svarte: «Den som har dyppet hånden i fatet sammen med meg, han skal forråde

meg. Menneskesønnen går bort, som det står skrevet om ham. Men ve det mennesket som forråder Menneskesønnen! Det hadde vært bedre for det mennesket om det aldri var født.» Judas, han som forrådte ham, spurte da: «Det er vel ikke meg, rabbi?» «Du har sagt det», svarte Jesus. Mens de holdt måltid, tok Jesus et brød, takket og brøt det, ga disiplene og sa: «Ta imot og spis! Dette er min kropp.» Og han tok et beger, takket, ga dem og sa: «Drikk alle av det! For dette er mitt blod, paktens blod, som blir utøst for mange så syndene blir tilgitt. Jeg sier dere: Fra nå av skal jeg ikke drikke av denne frukten av vintreet før den dagen jeg drikker den ny sammen med dere i min Fars rike.» Da de hadde sunget lovsangen, gikk de ut til Oljeberget.

Påskemåltid i Jerusalem

Det er blitt torsdag i påskehøytiden, pesach, i Jerusalem og folkelivet i byen er på sitt mest hektiske. Alle skal gjøre de siste forberedelsene til påskemåltidet, som er selve høydepunktet i feiringen av exodus, utgangen fra Egypt. På tempelplassen kommer de sist ankomne pilegrimene med sine offer og tiende. Påskelammene blir tatt til templet, og etter at de er slaktet, fraktes de tilbake til hjemmene og herbergene. Men før påskelammet tilberedes til festmåltid, har alle rom i huset blitt finkjemmet for rester og smuler av syret brød.

Også Jesus og disiplene hans skulle feire påskemåltidet. Jesus ba disiplene om å forberede måltidet.
Jesus og vennene hans levde alle i sterk bevissthet om sitt folks utfrielse fra Egypt. Hvert år feiret de påskemåltidet, slik det var innstiftet til minne om blodets merke, det tegnet Herren befalte sitt folk å male på dørstolpene sine (2 Mos 12,1-14), før utgangen fra Egypt.

Det var dette måltidet som nærmet seg, parallelt med den tilspissede aggresjonen mot Jesu virksomhet og forkynnelse. Slik skulle det gå til at det siste påskemåltidet Jesus feiret, også ble det siste måltidet overhodet før han ble ledet mot rettergang og korsfestelse. Slik skulle det også gå til at det gamle påskemåltidet fikk en ny betydning i ordene fra Jesu munn: «Dette er mitt legeme, som gis for dere. Dette begeret er den nye pakt i mitt blod, som gis for dere».

Jesus ville dele seg selv med disiplene og meddele dem sitt testamente. Åpent inkluderer han alle tolv, også foræderen, i fellesskapet om brød og vin, legeme og blod. Åpent taler han ut med dem om det som venter, og at han har inderlig lengtet etter å gjøre det. For, det var for dette offer Jesus kom ned til oss her i verden.

Den nye pakt

Vi har fått et nytt tegn. Vi frelses ikke gjennom blodet til et lyteløst, årgammelt værlam. Vi frelses gjennom det offer Jesus ga oss, ved sin død på korset. Det minner han oss om, så ofte som vi spiser brødet og drikker vinen. Det siste måltidet ble det første måltidet i en ny pakt, en ny tidsalder.
Kretsen rundt bordet har vokst fra tolv til millioner av troende som samles om brød og vin. Jesus lengter fortsatt etter å dele seg selv med oss.

 

 

Dagens bønn

Herre Jesus Kristus,
du ga deg selv til soning for våre synder og innbyr oss til ditt hellige måltid.
Vi ber deg:
Foren oss med deg i brødet og vinen.

Vær oss nær selv når vi svikter,
og la oss med hele din kirke samles hos deg i ditt fullendte rike, du som med din Far og Den hellige ånd lever og råder,
èn sann Gud fra evighet og til evighet.
Amen

Bønn i en spesiell tid

Herre Jesus, takk for at du banet en ny og levende vei for oss like inn til Nådens trone, ved din død og oppstandelse. Takk Herre Jesus, for ingenting kan skille oss fra din kjærlighet. Du er med oss hver eneste dag, selv i vanskelige tider. Herre vi ber om styrke og kraft hver eneste dag. Vi ber om beskyttelse og vern, fred og glede for alle mennesker. Herre, hjelp oss til å se din velsignelse og godhet midt i en vanskelig tid. Gud vi ber, i Jesu navn!

Ta imot velsignelsen:

Herren velsigne deg og bevare deg.
Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig. Herren løfte sitt åsyn på deg og gi deg fred.
Amen.

Riktig god påske alle sammen! Kapellan Erna Rodahl

Kontaktinformasjon for Sem menighet

Besøksadresse:
Semsenteret
Andebuveien 3
3170 Sem

 

Postadresse:
Sem menighet
Storgaten 52
3126 Tønsberg

Telefon: 33 37 47 00.
Menighetens stab har kontorer i Semsenteret 2. etasje. Det er ikke fast kontortid. Felles sentralbord for menighetene i Tønsberg på kirkekontoret i byen.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"