Tittelen er et sitat fra et av barna i barnehagepanelet. Han lå på gulvet i kirka og telte stjernene i taket. En, to, tre, fire - 33 stjerner i himmelrommet!
I forbindelse med den planlagte rehabiliteringen av Voldsminde barnehage, som ligger tett ved Lademoen kirke/Barnas Katedral, etablerte kommunen et barnehagepanel. Dette for å få innsikt i hva barna tenker om barnehage og nærmiljø, og gi det videre til arktitekten som arbeider med rehabliteringen av barnehagen.
Barnehagepanelet bestod av et utvalg av barn fra Sentrum barnehager, Nedre Elvehavn og Voldsminde. Alle var på plass under utstillingsåpning en mandag 2. desember, hvor det ble servert julebrus og kaker.
Lekt seg inn
Barna har hatt flere verksteder der de har utforsket områder i nærmiljøet: Gårdsplassen til Lademoen kunstnerverksteder, Lademoen kirke og gjensbrukssenteret ReMida. I tillegg har de laget en felles tegning om minner på veien til og fra barnehagen, og en felles leirornamentikk.
– De har lekt seg inn i ulike tematikker med estetiske innfallsvinkler. Vi voksne lærer mye av å hvordan barna bruker ulike materialer og teknikker, sier kunstner Anna Helga Henning.
Hun har bistått med å gjennomføre verkstedene, hvorav et var i kirka. Henning har lang erfaring med å involvere barn og unge i kunstneriske prosesser. I dette prosjektet opplever hun at de har avdekket mye interessant som kan være nyttig for å forstå barns opplevelser av hva en barnehage bør være.
– Vi har ikke styrt hvordan de har beveget seg når de var i kirka. De lette frem mange spennende små rom, steder vi voksne ikke observerer, men som er spennende for barna å undersøke, sier Henning.
Utstillingen viser bilder og beskriver prosessen. Fredag 6. desember er den åpen for barnehager mellom 10.00 og 12.00, og for familier mellom 16.00 og 18.00.
Mot slutten av verkstedet I Lademoen kirke/Barnas Katedral lå barna på gulvet med hver sin ramme. Slik studerte de utsnitt av taket. De fant også flere rom i rommet.
Ansvarlig for prosessen har vært rådgiver Nora Finseraas på vegne av oppvekst og utdanning i Trondheim kommune.
– Vi er opptatt av å få innblikk i hva barnehagen er for barna. Hva synes de det er viktig at barnehagen tilbyr? Hvilke rom liker de best å være i? For å få noen svar på det må vi være litt mer kreativ, og ikke bare spørre barna. For å uttrykke seg må de få bruke hele kroppen, sier Finseraas.
Hun roser samarbeidet med Barnas Katedral.
– De løfter også barns stemmer, og det er fint å samarbeide om det. Og kirkerommet er spennende å utforske, smiler hun.
Kunstner Anna Helga Henning, rådgiver Nora Finseraas i Trondheim kommune og prosjektleder Kathrin Kampfer i Barnas Katedral setter pris på samarbeidet med barnehagepanelet.
Med materialer fra ReMida ble plassert på alteret. I tillegg fikk barna med seg et lekedyr hver. De skulle finne et sted å bo for dem. Å gå opp på prekestolen ble raskt populært, ifølge «Rapport barnehagepanel Sentrum barnehager». Den forteller videre: Kirkerommet innbyr til en helt annen form for utforskning. Størrelsen på rommet og takhvelvingen gir en spesiell romfølelse. I tillegg er det mulig å utforske de små rommene i et større rom.
De mystiske hemmelighetene
Mot slutten av verkstedet fikk alle barna legge seg på gulvet med hver sin ramme for å studere utsnitt av taket. Barna la merke til mye og lagde historier om det de så. Dette ga de som jobbet med prosessen mange tanker om hvordan taket i barnehagene og utsmykningen der, kan være med på å gi barna et ekstra rom å utforske, både med kropp, fantasi og forestillingsevne.
– Fascinerende hvor opptatt barna er av de små nære tingen, de mystiske hemmelighetene, sier Finseraas.
– Ann Cathrin, du er et rom du, sier barna til meg når vi leker i sofaen, smiler Ann Cathrin Lie. Sammen med barna var det spennende å se på bilder fra prosjektet.
Barne- og ungdomsarbeider Ann Cathrin Lie i Sentrum barnehager har også vært med i barnehagepanelet. Hun synes prosessen har vært veldig spennende å jobbe med, og ikke minst når de var i kirka. Barna er kjent med kirka fra tidligere besøk.
– Da lekte de gjemsel, og det gjorde de i dag under utstillingsåpningen, smiler Lie.
Da barna skulle finne rom til lekedyrene, var noe av det første de gjorde å gå opp på prekestolen, forteller hun.
– Ønsker seg klokketårn!
– Og nå vil de også ha klokketårnsom kirka i den «nye» barnehagen, smiler hun.
– Vi må høre på barna, se det fra deres perspektiv når vi planlegger nye barnehager, sier hun.
Det er andre gang Trondheim kommune har etablert et barnehagepanel. Første gangen var i forbindelse med kommuneplanens samfunnsdel i 2022. Da var barnas perspektiver på byen i fokus. De bidro ifølge Trondheim kommune med verdifull innsikt i hvordan barn opplever byen sin.
Noen stikkord fra de øvrige verkstedene:
Utforsking av barnehagens nærmiljø. Gårdsplassen til Lademoen kunstnerverksteder:
Barna brukte telefon til å ta bilder. De ble fort opptatt av de små rommene, detaljene og ting de fant. De vendte blikket ned mot bakken og viste størst interesse for det som ligger i utforskingen av den, som vann som har rent i fordypninger i asfalten.
Hva er en barnehage? Konstruksjon og samtale på ReMida:
Her bygde barna en barnehage til de tre lekedyrene. Det kom tydelig frem at barna ønsket et bygg med mange romløsninger og dimensjoner tilpasset ulik lek, bevegelse og omsorg.
Felles tegning med utgangspunkt i enkelte barn minner om veien til og fra barnehagen:
Da var barna på Brovakten kulturhus. Her tegnet de veien til barnehagen. De ble introdusert for maskeringstape. Barna viste stor interesse for det romlige som potensielt befinner seg i tegnearket på gulvet.
Leireornamentikk - fragmener som danner en opplevelse av en kompleks helhet
Barna brukte ferdige leirpølser. De skulle bygge videre på det andre bygde.
(Kilde: Rapport barnehagepanel Sentrum barnehage)
Tekst og foto: Karina Lein, kommunikasjonsrådgiver Nidaros domprosti