Ikoner - et vindu mot himmelen

Wenche Evelyn Harsjøen er fra Trondheim, men har bodd hele voksenlivet i Klæbu.  Hele hennes yrkeskarriere har vært som grafisk designer, en jobb hvor det estetiske skulle være salgsutløsende. Da hun for 20 år siden skulle finne en hobby, falt valget på ikonmaling. Dette som en motvekt til den kommersielle delen, med en uttrykksform som appellerer mer til det åndelige. Flere av hennes ikoner, med tekst til hvert bilde, vil være utstilt i Klæbu kirke fra 24. til 30.oktober. Lørdag 29.oktober kl.12.00-15.00 er det åpen kirke og Wenche Evelyn er å treffe der.

Guds Mor Evig hjelp

Men man starter ikke bare å male ikoner uten å få en skikkelig innføring i teknikken. Hun har derfor hatt to opphold på Valamo kloster i Karelen i Finland. Det er et russiskortodoks munkekloster, hvor de også underviser i ikonmaling. Både munker, ikonmalere og konservatorer var hennes lærere, og i tillegg til malerteknikken måtte hun lære teori og forståelse av den ortodokse tro.

Det å fremstille et ikon er en omstendig og svært tidkrevende prosess. Underlaget er en treplate, eller en møbelplate, som hun bruker. Så legges det på opp til 18 lag med krittblanding, og for hvert lag må det tørke. Dette forarbeidet tar gjerne flere dager. Så pusses overflaten med fint sandpapir før motivet skisseres på.

Gullet legges på som bladgull eller flytende gullmaling, før motivet males.

Selve malingen utføres i en teknikk som heter eggtempera. Eggeplomme, eddik og vann blandes med fargepigment i pulverform. Fargepulveret er i dag kjemisk fremstilt, men tidligere brukte de materiale fra naturen - som jord, planter og dyr.

Motivene i et ikon er bestemt ut i fra skriften og kirkelig tradisjon. De hentes gjerne fra gamle ikoner, egne fortolkninger kan ikke brukes fritt. Men som en musiker setter sitt preg på et musikkstykke, setter ikonmalere sitt preg på ikonene. Notene eller motivet er fastsatt, men betoningen er deres egen.

Ikonene viser personer frontalt - de har blikkkontakt med oss. De er ikke anatomisk korrekte, de er lange og tynne, de har store øyne, smal nese og liten munn. Dette for å vise at de tilhører en annen dimensjon og er hevet over de jordiske lover.

Ikonene har også noe vi kaller omvendt perspektiv. Dvs at det som er lengst unna virker større enn det som er nærmest. Dette for å vise at det er den som er avbildet som betrakter deg.

I vårt nærområde omgir vi oss også med ikoner. I Nidarosdomen henger ikonet “Mandylion”. Olavsdagene har sitt eget ikon, og nonneklosteret på Tautra har også et ikon ved alteret. De kjøpte også et ikon av Harsjøen i fjor. Flere og flere anskaffer seg ikoner - ikke bare av religiøse grunner - men også fordi de berører noe.

Et ikon er som et vindu mot himmelen. Det har en form og skjønnhet som innbyr til ro og ettertanke og appellerer til det åndelige.

Ikoner er ikke bare vakre å se på, de kan også være både til glede og til trøst.

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"