Tre-enighet.

Sist helg var det konfirmasjon på Værøy. Det er mange steder tradisjon med konfirmasjon i pinsehelga. Først var det samtalegudstjeneste fredag kveld, og så konfirmasjonsgudstjeneste på søndag.

På samtalegudstjenesten fikk foreldre og familie se hva konfirmantene hadde lært og gjort i løpet av konfirmasjonstiden. Først var det gammeldags overhøring med konfirmantene oppstilt på to rekker, og en gammeldags prest som forhørte dem. De kunne svare godt for seg – både om budene og om de tre trosartiklene. Det kom på rams: ”Jeg tror på Gud Fader…, jeg tror på Jesus Kristus, Guds Sønn…, jeg tror på Den Hellige Ånd…”

Etterpå dramatiserte konfirmantene på moderne vis noen av temaene som vi har jobbet med. Ett av temaene som de valgte, var ”Treenigheten”. Jeg var spent på hvordan disse ungdommene fra Værøy skulle komme til rette med dette vanskelige punktet i den kristne tro!

Det startet med at tre konfirmanter kom fram i koret og begynte å småkrangle med hverandre. Alle mente at de var størst og viktigst. ”Det var nå jeg som skapte verden og satte det hele i gang!” sa den ene. ”Ja, men det var jeg som gjorde jobben med å frelse menneskene og dø for deres synder – derfor er jeg viktigst!” sa den andre. ”Men det er nå jeg som holder liv i kirken i dag!” sa den tredje. Og vi forstod etter hvert at de tre konfirmantene ga oss et interessant innblikk i hva som foregår ”backstage” i de himmelske kulisser. Det var slik ungdommene forestilte seg at det kunne foregå når den treenige Gud – Fader, Sønn og Hellig Ånd, ble lei av å være god og snill hele tiden. Det var en Gud med svært menneskelige trekk vi møtte!

Opptrinnet avsluttet med at de tre ble enige om at alle var like viktige, og at de var avhengige av hverandre. Sammen var de best. Det var de tre enige om – derav navnet Tre-enigheten!

Førstkommende søndag heter Treenighetssøndag. Det er en dag til å grunne litt på et viktig og vanskelig tema i den kristne tro. Konfirmantene på Værøy hjalp meg et godt stykke på vei. Og hver gang et lite barn døpes i den treenige Guds navn, leses dåpsbefalingen:

”Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn, og lærer dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende!”                                   Matt.28,18-20

 

av Odd Eidner

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"