I likhet med Den norske kirke gjorde svenskene en grunndig prosess og vurderte en rekke systemer som kunne tilfredstille de funksjonelle og lovpålagte krav som også gjelder i Sverige. Disse er ikke ulike de vi har i Norge.
- "Vi valde Public 360 eftersom det är lättanvänt även för grupper som inte dagligen jobbar med registrering av dokument» sier Magnus Edin, prosjektleder i den Svenske kyrkan.
I likhet med Den norske kirke er den svenske en veldig geografisk spredt organisasjon. I tillegg benytter mange av deres menigheter fortsatt blyant og papir til å registrere sin korrespondanse ifølge Edin.
Magnus Edin, prosjektleder i den Svenske kyrkan (Foto: privat)
Den svenske kirken har 6,5 millioner medlemmer, 22000 ansatte og 35 000 folkevalgte fordelt på 13 stift og 1400 menigheter. Den nye løsningen gir de ansatte muligheten til å jobbe mer mobilt, strukturert og effektivt. I første omgang rulles løsningen ut til 15 enheter med ca. 700 brukere i organisasjonen og med ferdigstillelse sommeren 2017.
- "Det betyr mye for oss. Dokumenter og avtaler vil bli behandlet samlet og elektronisk. I tillegg vil merknader, referater og møtedokumenter distribueres til folkevalgte gjennom en felles løsning", sier Magnus Edin.
Public 360° innebærer en gradvis overgang til digital forvaltning av alt fra innkommende saker til saksbehandling og dokumenthåndtering i den Svenske kyrkan. Svenskene la vekt på at systemet har høy brukervennlighet og er lett tilgjengelig ved at det kan brukes på mobile enheter som nettbrett. Dette skal bidra til å strømlinjeforme medarbeidernes arbeidsprosesser, redusere administrasjonstiden og frigjøre virksomhetens ressurser til andre oppgaver. - ikke ulikt hva vi selv har lagt vekt på her i Norge?