"Prosessen frem til sammenslåingen avdekket flere fordeler ved en sammenslåing" sier kirkeverge Asgeir Sektnan. For å ta ut så mange synergier som mulig, viste prosessen at én dataplattform - hvor alt av verktøy er samlet - vil gi betydelige gevinster i arbeidet for alle ansatte i fellesrådet og prestene. De to fellesrådene hadde flere ulike løsninger på e-post, kontorstøtteprogrammer, telefoni etc. Det vil føre til en stor ekstra kostnad å prøve å linke dette sammen på en fornuftig måte. Da arkivmodulen til Kirkepartner kom på plass, var valget enklere. Ut fra at kirkevergen og enkelte andre ansatte vil arbeide fra flere lokasjoner, er tilgjengelighet til dokumenter i en sentral løsning viktig og i tillegg tidsbesparende.
Etter hvert som sentralbord også kommer i samme løsning, vil tilgjengeligheten for publikum bli vesentlig bedre. Her vil vi kunne håndtere forespørsler uavhengig av hvor vi befinner oss. Gjennom dette har vi oppnådd et stort sprang i måten vi kan jobbe på innen IKT, og dette vil bli navet i det daglige arbeidet.
Den situasjonsanalyse som var bakgrunnen for sammenslåingen av fellesrådene, viste flere felles utfordringer. Spesielt var svakheter ved sykdom, ferieavvikling og tilgjengelighet for brukerne markant for fellesrådene i begge kommunene.
"Vi hører om tilsvarende utfordringer også hos andre fellesråd vi er i kontakt med og gleder oss til samarbeidet med Odal Kirkelige Fellesråd" sier Inge Mauseth, daglig leder i Kirkepartner.