Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

– Fornyet tro, kjærlighet og håp

– I gudstjenesten finner jeg hvile, styrke, utfordringer og mot til det liv som venter meg utenfor kirken, sier Nils-Tore Andersen. Møt ham i adventskalenderen vår.

 – Siden konfirmasjonstiden, for mer enn 60 år siden, har jeg vært en flittig gjest i kirkens gudstjenester. Hvorfor? Fordi de har vært viktige «oaser» på livets reise i glede og sorg, forteller Nils-Tore Andersen. Han er frivillig i Skårer menighet

– I gudstjenesten finner jeg hvile, styrke, utfordringer og mot til det liv som venter meg utenfor kirken. Det er godt å kunne være med å be bønner som andre har formulert, frimodig reise meg opp og fremsi det jeg tror på sammen med de andre, utmeislet i kraftfulle setninger. Synge salmer skrevet av mennesker som har prøvd livet både i  glede og sorg, og det å høre de bibelske tekster som gir visdom.

– Ikke alltid, men svært ofte, får jeg med meg en god preken som hjelper meg til å forstå de bibelske tekstene og anvende dem på meg selv og det livet jeg skal leve.

– Mine største gudstjeneste-opplevelser har vært de tre gangene vi har båret våre barn til dåpen, lagt dem over i Guds hender og hørt ordene «i dåpen tar Gud imot oss og forener oss med den korsfestede og oppstandne Jesus Kristus».

– Jeg er glad i kirkens gudstjenester og i liturgien som forener meg på en sterk måte med generasjonene før meg og gir livet min en sammenheng og en retning. Når velsignelsen lyder til sist i gudstjenesten, så tegner jeg meg selv med korsets tegn og går som regel glad og takknemlig ut av kirken med fornyet tro, kjærlighet og håp for det livet som venter meg på godt og vondt.

---

 

Skårer menighet og kirke ligger i Lørenskog kommune, Akershus fylke. Menigheten tilhører Borg bispedømme.

I Den norske kirkes adventskalender kan du hver dag i adventstiden bli kjent med et nytt menneske som forteller om hva kirken og troen betyr i deres liv. Klikk på lukene under.

 

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / Fjern kirken.no fra blokkert.

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"