Den hellige ånd

Bibelens måte å snakke om Guds ånd henger språklig sammen med ordene «pust» og«inspirasjon».

Den hellige ånd

I den kristne tro er Gud treénig, det betyr at Gud er en, men samtidig tre:

Gud - vår Skaper

Jesus Kristus - vår Frelser

Den hellige ånd

Vi møter Ånden allerede i Bibelens andre vers: Jorden var øde og tom, mørke lå over dypet, og Guds ånd svevde over vannet. (1 Mos 1,2).

Bibelen bruker mange beskrivelser for Den hellige ånd, for eksempel vind, pust, ild eller kraft. Ånden er også menneskets livspust. Da Gud skapte menneskene, blåste han livsånde i dem. (1 Mos 2,7).

I fortellingen om Noah og storflommen er det duen som er selve håpstegnet, når den kommer tilbake til arken med et friskt blad i nebbet (1 Mos kap 8, v8). Duen varsler liv, fremtid og håp. Ånden er også beskrevet som en due ved Jesu dåp i Jordan (Matt 3, 16 og Mark 1, 10).
         
Dette sier Jesus selv når han taler til disiplene sine om Den hellige ånd: Talsmannen, Den hellige ånd, som Far skal sende i mitt navn, skal lære dere alt og minne dere om alt det jeg har sagt dere (Joh 14,26).

Talsmannen

Det greske ordet som blir brukt om Den hellige ånd, blir i vår bibel oversatt med "talsmannen". Det greske ordet parakletos som brukes i grunnteksten, er det samme som det latinske advokat. Den hellige ånd skal hjelpe og veilede oss og være vår tros forsvarer.

I Det gamle testamente leser vi i profeten Joels bok: En gang skal det skje at jeg øser ut min Ånd over alle mennesker (Joel 3,1). I en kristen forståelse går denne profetien i oppfyllelse på den første pinsedagen i Jerusalem som vi kan lese om i Apostlenes gjerninger kapittel 2, v 1-4: 


Da pinsedagen kom, var alle samlet på ett sted. Plutselig lød det fra himmelen som når en kraftig vind blåser, og lyden fylte hele huset hvor de satt. Tunger som av ild viste seg for dem, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem.  Da ble de alle fylt av Den hellige ånd, og de begynte å tale på andre språk etter som Ånden ga dem å forkynne.

Pinsefortellingen handler om at Jesu disipler, som var både forvirret, fulle av sorg og skremte over det de hadde vært med på med Jesus, blir forvandlet til sterke og tydelige vitner om Jesus Kristus: Da ble de alle fylt av Den hellige ånd. Sagt på en annen måte: De ble fylt av inspirasjon og kraft til å fortsette som Jesu disipler, med løfte om at Den hellige ånd skulle gi kraft og styrke. Derfor er også pinsefeiringen ofte knyttet til misjon, og til at vi løfter blikket utover oss selv og gjerne kan feire gudstjeneste sammen på tvers av ulike kirkesamfunn. Som kristne er vi ett med hverandre i hele den verdensvide, kristne kirke. 

 

Ånden og dåpen

Den hellige ånd nevnes spesielt når vi feirer dåp. Dette blir sagt til den som er blitt døpt: Den allmektige Gud har i dåpen gitt deg sin hellige Ånd, født deg på ny og tatt deg inn i sin troende menighet. Gud styrke deg med sin nåde til det evige liv. Fred være med deg.

Martin Luther beskriver i sin lille katekisme hvor viktig Den hellige ånd er for de kristne og for hele kirken. Jeg tror at jeg ikke av egen fornuft eller kraft kan tro på Jesus Kristus eller komme til ham, min Herre. Men Den Hellige Ånd har kalt meg ved evangeliet, opplyst meg med sine gaver, helliggjort meg og holdt meg fast i den sanne tro. På samme måte kaller, samler, opplyser og helliggjør han hele den kristne kirke på jorden, og bevarer den hos Jesus Kristus i den ene sanne tro. I denne kristne kirke tilgir han daglig alle synder hos meg og hos alle som tror. På den ytterste dag skal han vekke opp meg og alle døde, og gi meg og alle som tror på Kristus, evig liv.

 

Norsk salmebok nr. 240:


Ånden, vår trøst,
levende, varm og
hellig og sterk,
taler om Gud,
bærer oss frem dag etter dag.
Herren vår Gud vil vi takke.



 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"