Dåpsliturgien er revidert

I Den norske kirke har flere ønsket endringer i dåpsliturgien. Innvendingene har vært at den er for tung, for gjentagende, for lang og for ordrik. Denne uken har Kirkemøtet revidert dåpsliturgien.

Nærbilde av et dåpsbarn som blir døpt.

Siste dag på Kirkemøtet 2017 (25.-31. januar i Trondheim) ble det vedtatt endringer i dåpsliturgien fra 2011. Den nye liturgien er blitt mindre gjentagende og ordrik. Innledningsdelen er blitt lysere og understreker at barnet er dyrebart i Guds øyne. Fadderformaningen er flyttet frem foran selve dåpen. Dette gjør at fadderne ikke blir stående alene, men blir «backet opp» av menigheten når alle reiser seg og fremsier forsakelsen og troen. 

Dåpsliturgien er et kirkelig ritual man møter når dåp finner sted i kirken. I Den norske kirke er dåpen en hellig handling, et sakrament. Derfor heter det i innledningsordene i det nye forslaget: «I dåpen tar Gud imot oss og forener oss med den korsfestede og oppstandne Jesus Kristus». Fortellingen om Jesus og barna i Markusevangeliet kapittel 10 og Jesu befaling om dåpen fra Matteusevangeliet kapittel 28, er de viktigste bibelordene som leses.

Det var uenighet i Kirkemøtet om «den lille Bibel», Joh. 3,16, skulle være en fast eller en valgfri lesning ved dåp. Flertallet vedtok at den heretter skal være valgfri. Teksten lyder slik:
For så høyt har Gud elsket verden at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
Flere talte  for at "den lille Bibel" skulle være en fast lesning fordi den har en sentral plass i trosopplæringen og gir en god oppsummering av den  kristne tro. Andre hevdet at bibelverset kommuniserer dårlig som del av dåpsliturgien, da ordene «ikke gå fortapt» kan skape uro i denne sammenhengen. Etter luthersk lære er dåpen nødvendig, men kirken mener ikke at udøpte barn går fortapt.

Noen ønsket at lystenning skulle være et obligatorisk ledd, men Kirkemøtet vedtok at det fortsatt skal være valgfritt.



Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"