Hjemmepinse med barn

Her er det samlet noen forslag til hvordan du kan snakke om pinse hjemme med barna. Du finner også aktiviteter dere enkelt kan gjøre hjemme, inne og ute.

Foto: Skriftshuset

Les denne siden på samisk her.

Pinse i Jerusalem

Sju uker etter påske kom pinsedagen. Dette var en fest til minne om Moses og de ti bud. Mange gikk til tempelet. De takket Gud og sang:

Alle dine bud er rettferdige.
Hjelp meg med din hånd,
for jeg har valgt å følge dine bud.

Disiplene og vennene til Jesus var også samlet. Plutselig hørtes lyden av en sterk storm. Tunger som av ild viste seg, delte seg og satte seg på hver enkelt av dem. De ble fylt av Den hellige ånd og begynte å tale på alle slags tungemål. I byen bodde det folk fra mange land. De sa: Er de ikke galileere? Men vi hører dem tale på våre egne språk.

Da reiste Peter seg sammen med de elleve og sa:

Nå skjer det som profeten har sagt. Gud vil øse sin ånd over alle mennesker, over unge og gamle, over gutter og jenter. Ja, også over slaver. Vend om og bli døpt. Gud vil tilgi syndene og vil gi dere Den hellige ånds gave.

Denne dagen ble tre tusen mennesker døpt. De holdt sammen og gledet seg. De takket Gud og sang:

Du sender din ånd, og det skapes liv. 
Du fornyer jordens overflate. 
Herrens ære varer evig.
Herren gleder seg over sitt verk.

Tekst og illustrasjonsbilde: Skrifthuset
Les hele historien i nettbibelen: Apostelgjerningene kapittel 2 (bibel.no).

 

Bakgrunnsfakta for voksne

Pinsen feires femti dager etter påske. Etter påskehendelsene hadde Jesus forlatt disiplene, men lovet at Gud fremdeles skulle være hos dem. Pinse er feiringen av at Den hellige ånd kommer til disiplene, og markerer starten på den kristne kirken. Pinsen markerer ånd og nytt liv, men også mangfold. På pinsedag kunne alle plutselig forstå disiplenes forkynnelse på sitt eget morsmål. Det er en fortelling om at kirkens budskap er ment for alle, uavhengig språklige, etniske og kulturelle skiller. Pinsen er starten på kirken som et universelt og verdensvidt åndelig fellesskap. 

Pinse kommer av det greske ordet pentekoste, som betyr femtiende. Dette var opprinnelig navnet på den jødiske høytiden sjabuót som ble feiret den femtiende dagen etter pesach – den jødiske påsken. Jødisk Sjabuót feires blant annet til minne om at Moses fikk de ti bud (loven) på Sinaifjellet.

 

Pinsetradisjoner - pinsebål og løvkvister

fire-1650781_1920.jpg
Foto: Pixabay

Pinsebål er en vakker tradisjon. Den minner oss om flammene på disiplenes hodet.

NB! Det er viktig å vise forsiktighet med bål på denne tiden av året. Det er anbefalt å tenne bål på godkjente bålplasser. Se bålreglene til Norsk friluftsliv!

pinsedueprivat2.jpg
Foto: Privat/Kirkerådet

I forbindelse med pinsebålet har man tradisjonelt pyntet husene med løvkvister. Kanskje dere har lyst til å pynte inne eller ute. Duer symboliserer Den hellige ånd og fred.

Tegn en due på et papir eller skriv malen. Duen kan klippes ut og fargelegges. Du kan lime på hvite fjær eller annen pynt om du har og henge i løvkvistene. Last ned mal her

 

Pinse for alle

Uansett språk, alle skjønte budskapet i pinsefortellingen. Kristne finnes over hele verden og de snakker mange forskjellige språk. Visste du at Bibelen er oversatt til nesten 3000 forskjellige språk?

Hvor mange språk snakker du (eller kanskje forskjellige dialekter)? Hvem kjenner du som snakker et annet språk enn du? Kan du ord på andre språk?

Skriv ut og fyll ut et enkelt kryssord om Pinse for alle (fra Skrifthuset). 

79-Pinse-For-Alle.jpg

Last ned kryssordet her

 

Feire kirkens bursdag

childrens-birthday-643313_1920.jpg
Foto: Pixabay

Pinse kalles ofte for kirkens bursdag og mange kirker inviterer vanligvis barn til en bursdagsfest. Kanskje dere har lyst til å lage en liten bursdagsfest for kirken hjemme, med kake, pynt, leker og en fortelling om pinse.

 

Lag vindmølle

pinwheel-497732_1920.jpg
Foto: Pixabay

Den hellige ånd kom til disiplene med storm og flammer. En liten vindmølle kan symbolisere vindens kraft. Du trenger: kvadratisk papir, blyant, saks, linjal, en trepinne, en knappenål, en liten perle. 
Se hvordan på denne siden!

 

Dele-knapper kan ikke vises uten at du samtykker til bruk av funksjonelle cookies. For å gjøre dette må du trykke på knappen helt nederst i venstre hjørne og marker sjekkboks for funksjonelle cookies og deretter klikke på \"Oppdater samtykke\". Evt. klikk på \"Godta alle cookies\" for å godta alle kategorier av cookies. Deretter må du laste siden på nytt.

Beklager, men vi kan ikke finne din posisjon pga instillingene i nettleseren din. Du må tillate autolokasjon for å kunne benytte denne funksjonaliteten:

Se instruksjoner for din nettlester under:

Internet explorer

Internet options / Privacy / Location / klikk på "Clear sites"

Chrome

Settings / Advanced / Priacy and security / Content settings / Location -> Fjern "kirken.no" fra blokkert-lista

Firefox

Options / søk etter "location" / settings / Fjern "Kirken.no" fra blokkert

Safari

Settings for this website / Location -> "Allow"