Kirken.no bruker såkalte cookies til trafikkmåling og optimalisering av innhold. Hvis du klikker «Jeg forstår, lukk meldingen» aksepterer du at vi bruker cookies på sidene. Vil du vite mer om cookies, trykk «les mer».

Jeg forstår, lukk meldingen

Les mer

Oppgaver og læreplan

Her er oppgaver beregnet på skoleelever. Nederst på siden gis det opplysninger om temaets tilknytning til Læreplanen.

Oppgave 1
I 1877 holdt Camilla Collet 17. mai-tale i den norske kunstnerkolonien i München hvor hun fastslo at vårt lands frihet kun angikk kvinners sønner, ektemenn, brødre og kjærester. Les hennes tale og:

1. skriv en 17. mai tale med utgangspunkt i 100-årsmarkeringen av alminnelig stemmerett i Norge

2. skriv en 8. mars tale med utgangspunkt i Camilla Colletts påstand om at kvinner og menn er ulike, men har samme menneskeverd

3. Forbered et diskusjonsmøte med minst tre personer som deltar i et panel (én for, én mot og én som er likegyldig til kvinnelig stemmerett i 1913). Panelet skal ledes av en panelleder som også skal åpne opp for spørsmål/svar/synspunkter fra salen. Gjennomfør diskusjonsmøtet sammen med klassen.

Oppgave 2

1. Reflekter over hva som kan ligge i Åse-Marie Nesses spørsmål til slutt i diktet Camilla Collett: Du frys på din sokkel ennå – er ikkje istida slutt? Forsøk å besvare hennes spørsmål.

2. «Du søster av grunnloven» kaller Åse-Marie Nesse Camilla Collett i sitt dikt om henne. Hva i Camilla Colletts liv og verk gir forfatteren grunnlag for å kalle henne det?

3. I diktet Camilla Collett av Åse-Marie Nesse skriver forfatteren at Camilla Collett kjempet «mot det heilage kvinneburet». Selv kjempet Camilla Collett særskilt for kvinners indre frihet. Reflekter over påstanden og begrunn hva du tror forfatteren legger i bildet «det heilga kvinneburet». Snakker Åse-Marie Nesse og Camilla Collett om det samme? Begrunn svaret.

4. Billedhuggeren og treskjæreren Gustav Vigeland modellerte i 1909 skulpturen av Camilla Collett som står i Slottsparken. Den ble ferdigstilt i 1911. Camilla Collett står med vind i ryggen og har et sjal samlet rundt seg. Selv uttalte hun at «Det blåser en kald vind mot enker i dette land». Reflekter over hva som ligger bak Camilla Colletts uttalelse, Vigelands utforming av henne i skulpturen og Åse-Marie Nesses dikt om Camilla Collett.

Oppgave 3
Skriv en dramatisk tekst eller lag en tegneseriestripe om:

1. en selvvalgt hendelse i Camilla Colletts liv. Vis frem scenen/tegneseriestripen for klassen og diskuter scenen/tegneseriestripen etterpå

2. kafébesøket hun hadde med en venninne og hennes far mens hun gikk på skole i Christiandfeldt hvor Camilla Collett rasende forsvarer sin far. Se Siri Senjes bok Biografien om Camilla Collett. Stemmer fra «de stummes leir» side 38-39

3. episoden fra prestegården på Eidsvoll hvor Camilla Collett kler seg ut som gamlepresten fra nabobygden til en dialog og spill scenen. Se Siri Senjes bok Biografien om Camilla Collett. Stemmer fra «de stummes leir» side 19-22

 

Tilknytning tilLæreplanen

Norsk 
– forklare hvordan ulike forestillinger om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800-1870.
>> Vg. 3

Samfunnsfag (demokrati og politikk) 
– gjøre rede for hvordan en selv kan være med i og aktivt påvirke det politiske systemet gjennom bruk av ulike kanaler for påvirkning og kunne gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet. Forklar hvorfor kjønnsroller varier mellom samfunn og kulturer, diskuter hvorfor kjønnsrollene endrer seg over tid og gjøre greie for endringer i familie- og samlivsformer.
>> Vg. 1 og Vg. 2

Religion og etikk 
– presentere og drøfte ulike dimensjoner ved religionene: bl.a. opplevelser, etikk, sosial organisering og kunst.
>> Vg. 3