Hamar bispedømme må fjerne 12 stillinger

På grunn av strammere økonomiske rammer må Hamar bispedømme nedbemanne med 12 stillinger. Omstillingen skal gjennomføres uten oppsigelser av fast ansatte.

Hamar bispedømme må nedbemanne med 9 årsverk. Kuttene vil svekke kirkens tilbud og prestens tilstedeværelse i mange lokalsamfunn.

Hamar bispedømmeråd vedtok i juni 2017 et omstillingsprogram som tar sikte på en nedbemanning med 9 årsverk fordelt på 12 stillinger i bispedømmet. Vedtaket ble gjort med bakgrunn i en økonomisk underbalanse på 9 millioner kroner. Flere kutt er allerede iverksatt. Ettersom ingen fast ansatte skal sies opp, vil det ta noe tid før nedbemanningen er utført.

Dette er den mest omfattende nedbemanningen som Hamar bispedømme har måttet gjennomføre i senere tid. Kuttene vil svekke kirkens evne til å gi bistand til mennesker i vanskelige livssituasjoner og føre til redusert tilstedeværelse og tilbud i mange lokalsamfunn.

Det er krevende at kirken må nedbemanne når det lokalt spørres etter mer prestetjeneste, og ikke mindre. Dette gjelder både i møte med mennesker og inn mot ulike aktiviteter.

I en tid med økende religiøst mangfold er det i dag også behov for prester som kan bidra i dialog mellom ulike trosretninger for slik å styrke integreringen. Det er lite tilfredsstillende å ikke ha ressurser til å møte nye behov og utføre vårt samfunnsoppdrag slik vi ønsker.

Hovedårsaken til at Hamar bispedømme må redusere 9 av 126 årsverk er at bevilgningene fra staten til kirken ikke strekker til. Manglende kompensasjon fra staten for lønns- og prisvekst i 2016 tilsvarer halvparten av presteårsverkene som nå må kuttes.

Manglende kompensasjon for andre avtaler staten har inngått, og kutt som følge av statens produktivitetskrav, utgjør det resterende beløpet som forårsaker nedbemanningen.

Ett av årsverkene tas i administrasjonen på bispedømmekontoret, de øvrige 8 er prestestillinger. De berørte menighetene er informert om tiltakene som skal gjennomføres.