Kulturrådgiver er på plass

Hamar bispedømme har fått ny ungdoms- og kulturrådgiver. Halvard Bjørkås er klar for å hjelpe menighetene med å løfte fram kulturarbeidet.

Kulturrådgiver er på plass

Halvard Bjørkås har i flere år jobbet ved bispedømmekontoret som rådgiver for ungdom, men i en liten stillingsprosent. De siste par årene har han også hatt noen oppgaver knyttet til kultur.

Fra 1. september er stillingen økt til 70%, slik at han nå har større mulighet til å bistå menigheter i Hamar bispedømme innenfor kulturfeltet.

Bjørkås jobber nå med å sende forestillingen ”Jakob – veien hjem er lang” på turné rundt i bispedømmet. – I forestillingen, der forteller Helga Samset medvirker, settes den kjente bibelfortellingen sammen med nydelig trompetmusikk. Vi håper at flest mulig av våre konfirmanter får oppleve dette, sier han.

Bjørkås er også i gang med å planlegge fagdager for bispedømmets kirkemusikere, samt å tilby menighetene informasjon om mulige tilskuddsordninger til kulturelle formål. – Dette gleder jeg meg til, sier Bjørkås. – Det er flott at vi igjen kan være en støttespiller til lokalkirka i saker som har med kultur å gjøre.

Stillingen som kulturrådgiver var tidligere en hel stilling, men er nå redusert som følge av bemanningsreduksjonen i bispedømmet.