Kvinners prestetjeneste

Hamar bispedømme og Hamar by har stolte historier å vise til. Det var i Hamar bispedømme den første kvinne, Ingrid Bjerkås, ble ordinert til prest. Og det var til Hamar bispedømme den første kvinnelige biskopen i Norden ble utnevnt.

I 2011 var det 50 år siden Ingrid Bjerkås ble ordinert til prestetjeneste. Ordinasjonen skjedde i Vang kirke. Bildet er fra 50-års jubileet. Biskop Solveig Fiske og biskop emerita Rosemarie Köhn holder sin hilsen. Foto: Reiner Schaufler

Ingrid Bjerkås
I forordet til boken "Regnbuebroen", som ble utgitt i forbindelse med markeringen av at det var 25 år siden den første kvinne ble presteviet i Norge, skrev Rosemarie Köhn om ordinasjonen av Ingrid Bjerkås:

"Vi vet at det ikke skjedde uten strid. Desto mer takknemlige er vi idag for at noen turde å satse på at dette var riktig."

I debatten om kvinner i prestenestjenesten ble det fra deler av kirkens lederskap spådd at Den norske kirke ville sprenges ved å få kvinner inn i prestetjeneten. Det motsatte var tilfelle. Tida var overmoden for å få kvinner som prester. På tross av skarpe diskusjoner og konflikter i deler av kirken, fant kvinners prestetjeneste forholdsvis raskt støtte i kretser som en tenkte ville være avventende.

Ingrid Bjerkås ble ordinert av biskop Schjelderup i Vang kirke 19. mars 1961, som Norges første kvinnelige prest.

Rosemarie Köhn
5. februar 1993 ble rektor ved Det praktisk-teologiske seminar, Rosemarie Köhn, utnevnt til biskop i Hamar bispedømme. I den kirkelige avstemmingen hardde hun fått god støtte hos prester og menighetsråd i Hamar.

Kirkestatsråd Gudmund Hernes sa i begrunnelsen for utnevnelsen at:

"En kirke som har sagt ja til å ha kvinnelige prester, har samtidig sagt ja til kvinnelige bisper".

Hernes oppsummerte videre:

"Rosemarie Köhn har fått solid støtte ved avstemningen i de fleste kamre. Hun er den kvinne som i mange år har vært nevnt som bispekandidat. Hun representerer en relativt stor gruppe teologer som stiller seg spørrende til enkelte av de standpunkter mer konservative teologer representerer - konservative teologer som Regjeringen også har sørget for er representert i bispekollegiet.

Kort sagt: Tiden er moden. Anledningen er her. Beslutningen er fattet. Jeg vil i statsråd i morgen fremme en resolusjon der Rosemarie Köhn foreslås utnevnt til biskop i Hamar bispedømme." (Elstad 2011).

Rosemarie Köhn ble vigslet til biskop 20. mai 1993.

Kvinner i prestetjeneste limer kirken sammen

Kvinner i prestetjenesten sprengte ikke kirken, slik det ble spådd av mange. Tvert imot er kvinners prestetjeneste med på å lime kirken sammen. Kvinners prestetjeneste gjør at flere identifiserer seg med og kjenner tilhørighet til kirken. Erfaringene med kvinners prestetjeneste i menigheter, institusjoner og organisasjoner viser dette. Slik har Hamar bispedømme vært med å forankre kvinners prestetjeneste og gjort den til en selvsagt del i det som er kirkens hovedoppgave: Å forkynne evangeliet.

----

Teksten over er hentet fra en artikkel skrevet av biskop Solveig Fiske, "Hamar bispedømmes betydning for kvinners prestetjeneste i Den norske kirke", i boka som ble utgitt i forbindelse med Hamar bispedømmes 150 års-jubileum, "Hamar bispedømme i 150 år".

---

Fakta:

• Det er en målsetting at det skal være lik andel kvinner og menn tilsatt i bispedømmet
  • Andelen kvinner i prestestillinger i Hamar bispedømme er 38 %

---

Dette TV-programmet fra 1986 - "Kveldsåpent - Kvinnelige prester" gir et tydelig bilde av den virkeligheten kvinnelige teologistudenter og kvinnelige prester sto i. Her ser vi fra ordinasjonen til Ingrid Bjerkås. Og her gjenkjenner vi blant mange andre Rosemarie Köhn - daværende leder i Norsk kvinnelig teologiforening, Solveig Fiske - daværende res. kapellan i Elverum, og Kirsten Almås - daværende teologistudent.

NRK - Kveldsåpent om kvinnelige prester - fra 11. desember 1986