Takhøyden er stor, dørene åpne og terskelen lav

Under Pride 2018 i Brumunddal St.Hans-helgen, ble det invitert til regnbuemesse i Brumunddal kirke. - Mange fant veien til kirka, et hellig rom for det alminnelige liv med alt det innebærer, forteller soknepresten i Brumunddal/Veldre, Katrin Wiegmann.

"Tro, håp, kjærlighet - og verden gleder seg i livets mangfoldige farger." Av Ørn Bardur Jonsson, sokneprest i Nes H.

Brumunddal/Veldre menighet støttet opp om initiativet til det lokale Pride-arrangementet i Ringsaker St.Hanshelgen med en regnbuemesse i Brumunddal kirke.
Menigheten ønsket velkommen til en gudstjeneste i fellesskapets og mangfoldets tegn.

Flere prester, diakoner og frivillige medarbeidere deltok som liturger sammen med stedets sokneprest. Brøttumpresten Siri Sunde holdt preken. Det ble en gudstjeneste med mye sang og musikk. Artisten Knut Anders Sørum fremførte bl.a. sin låt «Like ens før øss ælle». Også plateaktuelle Merethe Trøan støttet opp om regnbuemessen og Pride med sin egen sang «Det fineste av alt».

Brumunddal/Veldres egen organist, Lars Småladen innledet gudstjenestefeiringen med sin selvskrevne «Brudgomsmarsj» som preludium. Både «Håpstango» og «Barn av regnbuen» var blant fellessangene som fylte kirkerommet denne kvelden.

At initiativet til Pride i Brumunddal og Innlandet har blitt godt mottatt, viste seg også i responsen om å legge til rette for kirkekaffe og sosialt samvær etter regnbuemessen. Mange kakebakere hadde meldt seg, menighetsrådet sørger for kaffe, saft og te.

Mange fant veien til kirka, et hellig rom for det alminnelige liv med alt det innebærer.