Visjon og strategi

Foto: mathildenicolinefoto

Hamar bispedømmes visjon: "Hellig rom for alminnelige liv"
Visjonen Hellige rom for alminnelige liv uttrykker det som mye av kirka sitt liv handler om: At de hellige rommene, enten det handler om kirkerommene, rom mellom mennesker eller rom i et menneskes liv, er for det alminnelige livet. Det alminnelige trenger ikke å være opphøyd og tilgjort. Det vanlige, som ikke er vakrest, smartest eller sterkest, er som det er, og det er greit.

Hamar bispedømmes strategi:

Folkekirka i Hamar bispedømme vil

• formidle livets og kjærlighetens Gud og utfordre til handling
  • gi verdighet og håp gjennom evangeliet om Jesus Kristus
  • være tilstede der mennesker er

Tilhørighet

• invitere til gudstjenester og kirkelige handlinger som gir fellesskap og kristen livstolkning
  • forvalte og fornye kultur og tradisjoner knyttet til kirkebygg, kirkegårder og pilegrimsvirksomhet
  • bidra til trygge lokalsamfunn og deltakelse, demokrati og inkludering i menighetene

Nestekjærlighet

• kjempe for menneskeverd og verne om skaperverket
  • fornye engasjementet for misjon og diakoni
  • bidra til samtaler om religion, livssyn og verdier

Barn og unge

• invitere til dåp og en inkluderende trosopplæring
  • videreutvikle samarbeidet med barnehager og skoler
  • fremme aktivt barne- og ungdomsarbeid i samarbeid med organisasjoner

Hva uttrykker strategien ?

Strategien uttrykker hva som vil være avgjørende å vektlegge i kirka sitt arbeid i Hamar bispedømme de neste årene, for at kirka skal fortsette å være ei folkekirke som oppleves viktig i enkeltmenneskers liv, i lokalsamfunnet og i samfunnet som helhet.

Etter en prosess som involverte proster, kirkeverger og bispedømmekontoret, vedtok Hamar bispedømmeråd i februar 2018 sin nye visjon, Hellige rom for alminnelige liv, og strategi.