Verden og vi

Menighetene i Hamar bispedømme har et globalt engasjement. Det vises gjennom formelle avtaler med misjonsorganisasjoner, kirkeoffer, kommunale tiltak, bønn og lystenning.

Verden og vi

Flere av prosjektene som støttes yter nå viktig hjelp og pastorale tjenester inn mot noen av våre aller mest utsatte medmennesker i land uten det offentlige apparatet vi er så heldig å ha her i Norge. Gjennom tiltakene støtter menighetene de som står i «frontlinjen» også utenfor Norges grenser.

Disse prosjektene opplever nå at dyrebare inntekter og ressurser, fra kollekt og møtevirksomhet, nærmest forsvinner over natten. Flere av prosjektene i de utsatte landene står i fare for å forsvinne helt. Nøden, og behovet for hjelp, er stort.

I september 2022 ble det skrevet en avtale mellom SMM og Hamar bispedømme. Avtalen sikrer blant annet at fagfeltet misjon ivaretas av en rådgiver ved bispedømmekontoret.

Se hele avtalen her

Aktuelle dager å få med seg

Nasjonal aksjon: Sammen som kirke i hele verden

Fire uker fra Kristi himmelfartsdag til sankthans.

Søndag for de forfulgte.

I 2022 er markeringsdagen søndag 13. november.

Støtt eget prosjekt eller annet formål

Menighetene i Hamar bispedømme oppfordres nå til å ta et ekstra tak under overskriften «Sammen som kirke i hele verden», for å stå sammen med våre kristne søstre og brødre på tvers av landegrensene.

Dette kan gjøres på flere måter.
De av menighetene som har inngått misjonsavtale via SMM – Samarbeid menighet og misjon, oppfordres til

• å starte en aksjon via Vipps, Facebook, Spleis eller bidra.no til støtte
    for eget misjonsprosjekt eller avtaleorganisasjon
  • avholde 1-2 ekstra ofringer eller ved å gi et
    ekstraordinært direkte økonomisk bidrag.

Menighetene uten formell avtale oppfordres til å starte en tilsvarende aksjon hvor inntektene går til relevant nødhjelpsarbeid utenfor Norges grenser, for eksempel:

• en nødhjelpsorganisasjon lokalsamfunnet har et forhold til
  • kommunens nødhjelpsprosjekt
  • en av organisasjonene på menighetens offerliste eller liknende.
  • ekstraordinært direkte økonomisk bidrag.

Det er opp til hver enkelt menighet å avgjøre hva man ønsker å gjøre og hvor lang aksjonsperioden skal være.

En slik solidaritetsgave vil utgjøre en forskjell, både for menneskene som mottar hjelp, og for organisasjonene som drifter den.

Slik gjør du

1. Velg formål for menighetens solidaritetsaksjon.

2. Sett deg godt inn i tiltaket som skal få støtte.

3. Kommuniser et tydelig budskap slik at folk blir engasjert og har lyst til å bidra.

Ressurser til hjelp

Vi vil oppdatere denne siden med artikler og informasjon om aksjonen og det globale engasjementet i bispedømmet i tiden fremover.

I lenker under vil du finne andre ressurser som du kan bruke fritt. Her vil du også finne veiledninger til hvordan du for eksempel skal sette opp en innsamlingsaksjon digitalt.