Åpen kirke – et rom for alle

Kirkerommet er åpent for alle – uansett bakgrunn og tro. Kanskje kan det være et godt rom å finne ro.

Bilde: Åpne kirker gir rom for ettertanke og å tenne lys.

På ferie i Europa går mange innom vakre kirker. Heldigvis finnes det også åpne kirker i Oslo. Åpne kirkerom kan være et pusterom i en travel hverdag. Noen besøkende tenner lys, ser på vakker kirkekunst eller tar en kaffekopp.  I åpen kirke finnes det også som regel kirkeverter man kan slå av en prat med. Noen ganger finnes det også en diakon eller prest man kan snakke med om ting som opptar en. Det kan være om små eller store problemer, sorg, spørsmål rundt tvil og tro eller bare behov for noen som lytter til en.

Nattåpent og SKAMsafari

Oslo domkirke og Sagene kirke er to av kirkene i Oslo som har satset mye på åpen kirke de siste årene, og mange tusen er innom i løpet av et år. Domkirken har mellom annet åpent natt til lørdag og mellom 800-900 mennesker fra hele byen er innom hver gang.

Sagene kirke har åpent tirsdag, torsdag, lørdag og søndag 12.00 -20.00 og opplever stadig flere besøkende.

-Det siste året har vi hatt mellom 12.000-13.000 besøkende i på Åpen kirke forteller daglig leder Audhild Årøen i Sagene og Iladalen menighet.

I år ser det ut til å bli ny rekord med over 10.000 besøkende første halvår. Noe av grunnen er tv-serien SKAM som hadde innspilling i Sagene kirke. Scenen der en av hovedpersonene, Isak, går på julekonsert og salmen «O, helga natt…»synges, har gjort at også mange ungdommer  fra inn- og utland har kommet til kirken. Et eventbyrå har også lagd SKAMsafari, der alle som er interessert kan reise rundt og se innspillingsteder fra serien.

Gud i stillheten

-Vi tenker at Gud er til stede i kirken, som i gatene utenfor, og de som ønsker det kan bruke kirken til bønn, lystenning eller stillhet. Uansett motivasjon, dagsform eller avklart forhold til tro og tvil er dørene i Sagene kirke åpne for den som ønsker å komme inn. Fra tid til annen vil man kunne oppleve kunst, i form av utstillinger eller små konserter. Når kirken er åpen vil det være frivillige eller ansatte tilstede i kirkerommet, og ønsker du noen å snakke med, tar de gjerne en prat, forteller Årøen.

Flere åpne kirker

Mange ønsker seg flere åpne kirker. Nordberg kirke er en kirke ved markagrensa som f.eks. har åpent av og til. I slutten av november åpner Paulus kirke på Grünerløkka igjen etter 3,5 års oppussing. Med sin sentrale beliggenhet ved Birkelunden vil den være mye åpen fremover for mennesker som trenger et godt rom å være i.

Lurer du på om det finnes en åpne kirke der du bor? Ta kontakt med din lokale kirke og hør hvilke tilbud som finnes.