Kirkekaffe/kirkesaft

Hver søndag i over 50 kirker i Oslo, Asker og Bærum, inviteres det til kirkekaffe etter gudstjenesten. Det er kanskje et av de viktigste tiltakene for inkludering og forebygging mot ensomhet. Det er en arena som samler mennesker, i alle aldre og livssituasjoner.

Kirkekaffe/kirkesaft

Ungdom som serverer saft

Kirkekaffen drives i hovedsak av frivillige fra hver menighet, ofte i samarbeid med menighetens diakon. Søndag etter søndag baker frivillige kaker, de trakter og server kaffe, det blandes saft og vaskes bord. Noen menigheter har egne saler til disposisjon, andre bruker våpenhuset eller selve kirkerommet, der det er hjerterom er det husrom. Det er et lavterskel-tilbud og det er gratis.

Velsignelsen er lyst og gudstjenesten er over. Flere titalls føtter, store og små, unge og eldre, myldrer ut fra kirkerommet. Barnelatter, kaffe, samtaler og saft, kanskje en kjeks eller en kakebit venter.

Det snakkes om været, om skole, om gudstjenesten, om barnebarn, jobb eller hva som helst man er opptatt av. Noen har kjent hverandre bestandig, noen møtes for første gang. På kirkekaffen, en høstdag i solen, summer det i stemmer og man kan høre og se lekende barn. Ungdomsskoleelever arrangerer kirkekaffen denne gangen og konfirmasjonssalen er stappende full.