Språkkafé, flyktninger og fotball

Uranienborg menighet har etablert en språkkafè der flyktninger kan bli kjent med nordmenn og få mulighet til å lære norsk. –Her speiler kirken mangfoldet i byen vår, sa biskop Ole Christian Kvarme da han besøkte kaféen.

Språkkafen på Uranienborg menighetshus fikk fint besøk av biskop Ole Christian Kvarme.

Menighetshuset er fullsatt av ca. 70 flyktninger og frivillige medarbeidere. Språkspill, norske sanger og nystekte vafler fyller rommet.

Språkkaféen har hatt 16 treff siden den ble etablert i mars i 2016. Når de ikke møtes i menighetssalen drar de på tur til Storting, Akershus festning eller studerer det nye Oslo i Bjørvika. Uranienborg menighet samarbeider med Fagerborg menighet om dette.

Flyktninger løper for menighetene

I vår stilte kafegjengen i Uranienborg med eget lag i Holmenkollstafetten. De var inspirert av nabomenigheten Fagerborg som har eget stafettlag med forsterkninger fra flere flyktninger i lokalmiljøet.  Zerastion fra Eritrea utpekte seg som en spesielt god løper i fjor.

Stafetten gikk rett utenfor kirkedøren, og menigheten med diakon Gunn Iren Tangen i spissen, hadde rigget seg til på kirkebakken med kafestoler, partytelt, vaffelsalg og åpen kirkedør. Hele lørdag var det livlig trafikk i og utenfor kirken. -Dette synliggjør kirken i lokalmiljøet, slår medlem i diakoniutvalg og menighetsråd, Magne Mjærum fast.

Fotball hver onsdag

Hver onsdag samler menigheten en fotballgjeng med ca 20 flyktninger og 10-15 norske til fotballkamp på Friggfeltet på Majorstuen. Av og til er det bare sosialt med pizza og fotballkamp på storskjerm i menighetshuset, forteller Gunn Iren Tangen. Menigheten samarbeider med bydelen om å formidle informasjon til flyktningemiljøet. I dag har menigheten kontakt med over 40 fotball-glade flyktninger.