Unge møter eldre – ansikt til ansikt

I Groruddalen besøker ungdomsskoleelever eldre på kveldstid og avspaserer i skoletida. Diakonen i Høybråten, Fossum og Stovner, Liv Bergh, ønsket å skape møteplasser på tvers av generasjoner og andre skillelinjer. Det ble til «Unge møter eldre» hvor ungdom besøker eldre på sykehjem eller i omsorgsbolig som valgfag på skolen.

Unge møter eldre – ansikt til ansikt

Ungdom og eldre sammen

Gjennom valgfaget «Innsats for andre» på ungdomsskolen, kan man bli med i denne utradisjonelle formen for besøkstjeneste. En gruppe på seks til åtte ungdommer besøker en avdeling på en av bydelens eldreinstitusjoner. Med seg har de en voksen leder som er med som frivillig medarbeider. Unge og eldre leker, synger og prater sammen.

Inkludering

Tiltaket er blitt et eksempel på integrering, samhold og felleskap på tvers av kulturer og generasjoner. Ikke rart at statsminister Erna Solberg nevnte det i sin nyttårstale for et par år siden. Sammen med ordføreren i Oslo, Marianne Borgen, kom hun på besøk for å møte både ungdommer og andre involverte medarbeidere.

Gode erfaringer

Underveis lytter man aktivt til erfaringene som de involverte gjør seg. På spørsmål om hva man har lært av å være med, svarer en av ungdommene: «Jeg har skjønt at de eldre har følelser som kan variere, så jeg mener at det er viktig at vi er oppmerksom på alle de eldre sine følelser».  En annen sier: «Jeg har lært det er mange mennesker som går igjennom veldig mye.» Generelt sier ungdommen at de liker å være sammen med de eldre og at de får mye igjen for det. De eldre gir på sin side uttrykk for at det er moro å være sammen med de unge, at det «skaper liv i laget» å ha dem der, samtidig som at «vi har følelsen av å bidra med noe til ungdommen», som en av dem sier.

Lokalkirken engasjerer seg i lokalsamfunnet

«Den lokale kirken blir mer åpen for nærmiljøet sitt og får et verdifullt samarbeid med både skoler og bydel gjennom tiltaket», sier diakonen med ideen til tiltaket, Liv Bergh. Hun viser til at tilbakemeldingene fra ansatte og pårørende ved sykehjemmene og institusjonene er positive. De ønsker ungdommene tilbake hvert år.

Ideen sprer seg

Tiltaket er nå et etablert samarbeidsprosjekt mellom kirke, skole, bydel og eldreinstitusjoner. «Unge møter eldre» Foruten Høybråten-Fossum-Stovner menighet fins tilbudet i Ellingsrud-Furuset, Grorud, Nordberg, Grefsen, Hauketo-Prinsdal og Mortensrud menigheter. «Unge møter eldre» er i ferd med å inspirere flere menigheter også utover i landet. På Youtube finnes videosnutter man kan inn og se på.