Kultursatsing i kirken

Den norske kirke skal være en troverdig og viktig kunst- og kulturaktør i samfunnet. Se hvordan her.

Med basis i Den norske kirkes verdigrunnlag og forvaltning av det tidligere generasjoner har bygget opp og skapt, vil vi levendegjøre kulturen kirken selv er en del av, fornye kulturen gjennom utrettelig å ta i bruk de skapende evner mennesker har og slik gjennom kulturarbeidet også være en synlig samfunnsaktør (lokalt, regionalt, nasjonalt) og en attraktiv samarbeidspart for utøvende kunstnere og aktører innenfor alle kunst- og kulturuttrykk.

Kulturmeldingen "Kunsten å være kirke" ligger til grunn for kultursatsingen i kirken. Teksten omhandler alle kunstuttrykk.

Den norske kirke skal være en troverdig og viktig kunst- og kulturaktør i samfunnet. Gjennom arbeidet skal vi:

• Inspirere til økt kunst- og kulturvirksomhet i et samspill mellom ulike aktører fra det brede kulturliv.
  • Koordinere aktiviteter.
  • Videreformidle kompetanse fra de ulike kirkelige kulturarrangementer.
  • Bygge den kirkelige kulturkompetansen,

Eksempler på hva kulturrådgiveren kan hjelpe kunstnere og menigheter med: Rådgivning underveis i prosjektarbeid fra brainstormingsfase til søknadsprosess for ekstern firnansiering og gjennomføring.   Rådgivning i utviklingen av produksjoner for Den kulturelles skolesekken. Rådgivning for å bli deltaker i prosjektet Påske og pasjon - en koordinert kunstnerisk og liturgisk markering av påske- og pasjonstiden i Oslo bispedømme.

Kontakt kulturrådgiver Knut Erik Tveit så tar han kontakt for å gi støtte og hjelp.