Helse, miljø og sikkerhet (HMS)

HMS-håndbok ligger tilgjengelig for ansatte på https://handbooks.simployer.com/?sasId=aec257f3-deae-449b-8d35-7ca709ce6712

Arbeidet for et godt arbeidsmiljø er et kontinuerlig arbeid i samvirke mellom linjene, alle ansatte, ledere, verneombud og tillitsvalgte. Hver arbeidsgiverlinje har en digital HMS-håndbok hvor du kan finne virksomhetens rutiner og nærmere informasjon om hvordan HMS-arbeidet er organisert.

Arbeidsgiverlinjene i Oslo bispedømme samarbeider om HMS om et trygt og godt arbeidsmiljø for alle ansatte. Det skal være grunnlaget for at vi som kirke stadig strekker oss etter visjonen om å være «levende nær og tilgjengelig — med Jesus Kristus i sentrum».

• Vi har alle et ansvar for arbeidsmiljøet
    Alle har plikt til å medvirke til et forsvarlig arbeidsmiljø. I HMS-arbeidet skiller vi mellom det påregnelige og det upåregnelige: Noe er ikke alltid optimalt, men innenfor det vi må tåle som en del av arbeidslivet. Andre ganger kan noe gå utover det som må tåles og må derfor rettes opp, justeres eller forbedres.
  • Hva hvis jeg er kjent med avvik?
    Feil/mangler/nestenulykker/ulykker eller skader skal meldes til nærmeste overordnede (daglig leder/kirkeforvalter/prost/avdelingsleder) og lokale verneombud. Melding skal inneholde dato/tidspunkt/sted/årsak/evt. forslag til utbedring. Vurdering gjøres av kirkeforvalter/prost/avdelingsleder, som har ansvar for at eventuelle feil eller mangler rettes opp.
  • Hva hvis jeg er kjent med andre kritikkverdige forhold?
    Ansatte har plikt etter arbeidsmiljøloven til å melde ifra ved kjennskap til mobbing, diskriminering eller annen utilbørlig opptreden. Varsling på vegne av andre eller flere, eller klage på egne vegne, skal skje på forsvarlig måte og bør skje skriftlig. Varslingskanaler er tjenestevei, verneombud eller tillitsvalgte. Du kan forvente en tilbakemelding innen rimelig tid. Ved behov for videre oppfølging fra arbeidsgiver, vil oppfølgingen måtte tilpasses den konkrete saken.
  • Hvordan håndteres konflikter?
    Ansatte oppfordres til å søke råd eller bistand fra leder, verneombud eller tillitsvalgte dersom det er konflikter som ikke løses. Prinsipper for god håndtering er å ta opp saken så tidlig som mulig, ta opp uenighet med den det gjelder, unngå ryktespredning eller å involvere andre som ikke har med saken å gjøre, å løse saken på riktig nivå og medvirke til løsning. Ved formell oppfølging fra arbeidsgiver, vil konflikten måtte håndteres på en måte som er tilpasset saken.

En utvidet versjon av denne teksten finnes i dokumentet under.