Globalt kirkeliv - lokal menighet

Det kristne fellesskapet er et grensesprengende fellesskap. Den verdensvide kirke representerer et stort mangfold – et mangfold til stor glede. Et slikt verdensvidt og uensartet fellesskap har også sine utfordringer.

Vi døpes ikke bare inn i vår lokale menighet eller Den norske kirke, men inn i et verdensvidt felleskap, hvor Jesus Kristus er den som knytter oss sammen.

(Ungdommens kirkemøte, vedtak i sak 3/2010)

Økumeniske samtaler kristne imellom kan være vel så krevende som samtaler på tvers av religion og livssyn. Tross eventuelle utfordringer som måtte finnes, knyttes kristne sammen i troen på Jesus Kristus.

I hovedstadsområdet er et kirkelig og religiøst mangfold blitt stadig mer synlig etter hvert som stadig flere har innvandret til Norge. Det finnes mange måter en menighet kan jobbe utadrettet og utadvendt på. Et globalt perspektiv er ikke til hinder for et lokalt engasjement eller omvendt. Det er ikke lenger så langt fra Dar-es-Salaam til Bøler eller fra Heggedal til Kathmandu.

Misjonsavtale. En misjonsavtale er en avtale inngått mellom en lokalmenighet og en (eller flere) misjonsorganisasjoner om et spesifikt menighets-, utviklings-, og/eller bistandsprosjekt.

Vennskapsavtale
. Oslo bispedømme har i flere tiår hatt en vennskapsavtale – et såkalt ”Partnership” med South Eastern Diocese i Evangelical Lutheran Church of South Africa (SED-ELCSA). Storbyen Durban på Sør-Afrikas østkyst ligger i dette bispedømmet. Ullern menighet i Oslo er vennskapsmenighet med Ntuzuma prestegjeld tilhørende bispedømmet. Oslo bispedømme ønsker å være med og legge til rette for at flere lokalmenigheter kan inngå vennskapsavtaler med lokalmenigheter i SED.

Kirkens Nødhjelps fasteaksjon.
 Mange menigheter deltar i de årlige innsamlingsaksjonene som finner sted i fastetiden før påske, og ser det som en naturlig del av sin årsrytme.

Flerkulturelt kirkelig nettverk
Flerkulturelt kirkelig nettverk består av kirkesamfunn, kirkelige organisasjoner og migrantmenigheter som jobber inkluderende fellesskap i kirken, og bidrar til inkludering i samfunnet, både lokalt og nasjonalt. De samler også regelmessig pastorer og menighetsledere fra ulike menigheter i Oslo-regionen til erfaringsutveksling og samtale.

Migrantmenigheter. Det finnes en nettside med oversikt over de ulike migrantmenighetene i Norge. Nettsiden er utviklet i samarbeid mellom flere aktører. Den er tenkt som en hjelp for innvandrere som kommer til Norge og ønsker å finne en menighet der de bor, på et språk de forstår. Dernest er siden laget for å gi et bilde av det nye kirkelandskapet hvor migrantmenighetene har sin plass. Til slutt er siden også tenkt å kunne brukes til informasjon for menighetsledere, politikere, samfunnsdebattanter, forskere og andre som er interessert i innvandring, religion, migrantmenigheter og kirkelandskapet i Norge. Se http://www.migrantmenigheter.no

Religionsdialog
. Å møtes til samtale om tro/livssyn og erfaringer skjer oftest i uformelle sammenhenger der mennesker møtes, men det kan også skje i mer formelle former. Oslo bispedømme er medeiger i Kirkelig dialogsenter, se www.kirkeligdialogsenter.no

Ta gjerne kontakt med rådgiver Yohannes Shanka for mer informasjon.