Ungdomsrådet

Ungdomsrådet i Oslo bispedømme er et rådgivende organ for biskopen og Oslo bispedømmeråd.

I regler for ungdomsdemokrati i Den norske kirke, vedtatt på Kirkemøtet høsten 2021, står det:

§ 3. Ungdomsråd i bispedømmet

Ungdomsrådet består av minst seks medlemmer i aldersgruppen 15–30 år, valgt av og blant ungdomstingets representanter. I de tre nordligste bispedømmene bør minst ett av medlemmene være samisk. Ungdomstinget kan også velge et antall varamedlemmer til ungdomsrådet. Ungdomsrådet skal være et rådgivende organ for biskopen og bispedømmerådet i saker som angår i kirke og samfunn samt forberede og følge opp de saker som skal behandles av ungdomstinget. Ungdomsrådet kan også på eget initiativ ta opp aktuelle saker innen sitt område. Bispedømmerådet fastsetter nærmere bestemmelser om ungdomsrådet etter uttalelse fra ungdomsrådet.

Ungdomsrådet - URO

URO velges blant delegatene på det årlige ungdomstinget og består av leder, nestleder, 4 medlemmer og 2 varamedlemmer, samt 1. fast medlem fra Landsutvalget for unge døve (LUD). Rådet møtes syv til  åtte ganger i løpet av året og har følgende oppgaver:

• Rådgivende organ for Oslo bispedømmeråd i saker som omhandler ungdomsspørsmål i bispedømme. Møte bispedømmerådet årlig.
  • Rådgivende organ for Oslo biskop i saker som omhandler ungdomsspørsmål i Oslo bispedømme. Møte biskopen årlig.
  • Representasjon ved sentralkirkelige og internasjonale konferanser som omhandler ungdom i kirken.
  • Ansvarlig for planlegging og gjennomføring av det årlige Ungdomstinget.

Seniorrådgiver for trosopplæring og ungdom er sekretær og kontaktperson for ungdomsrådet. Har du spørsmål, ideer,forslag til saker URO bør jobbe med? Send en e-post til ham eller ta kontakt med en av UROS medlemmer. (Se under).

Klikk her for å lese ungdomsrådets reviderte måldokument for 2020-2021

Medlemmer av URO August 2021