Ungdomstinget

Ungdomstinget er en rådgivende forsamling for ungdomsarbeidet innen Den norske kirke i Oslo bispedømme.

Ungdomstinget

Om ungdomstinget (UT)

Ungdomstinget er inspirasjon, læring og medbestemmelse; et møte der ungdom er med på å påvirke kirka i viktige saker og er med på å sette dagsorden.

UT varer en helg (med overnatting hjemme). På UT diskuteres saker som er viktige for unge i kirka, man møter andre, får utveksle erfaringer og får nye venner.

Menighetene i Oslo bispedømme (Oslo, Asker, Bærum og døvemenighetene) kan sende 2 delegater hver, oppnevnt av menighetsrådet. Disse trenger ikke ha en lederoppgave, men bør være aktive i lokalt ungdomsarbeid og må være mellom 15 og 30 år. I tillegg kan de kristne ungdomsorganisasjonene tilknyttet Den norske kirke sende 2 delegater hver.

Det er forventet at menighetene/organisasjonene benytter seg av denne gode muligheten til å gi unge mennesker demokratisk lederutvikling og inspirasjon i møte med andre fra samme bispedømme.

UT velger medlemmene til Ungdomsrådet (URO) blant delegatene på tinget. Saker som behandles på UT kan bli behandlet videre på Ungdommens kirkemøte og på Kirkemøtet.

URO jobber hele året med saker som er tatt opp på UT og ellers generelt med saker som angår ungdom i Oslo.

Ungdomstinget 2021

Vi kommer tilbake med mer informasjon så snart tid og sted er avklart.

Har du lyst til å reise på ungdomstinget?

Ta kontakt med din lokale menighet! Hver menighet kan sende to delegater. Delegatene må være mellom 15 og 30 år gamle. Du kan også bli sendt av en barne- og ungdomsorganisasjon som samarbeider med Den norske kirke.

Mer informasjon finner du på dokumentene lenger ned på siden