Biskopen

En biskop har mange forskjellige oppgaver han skal utføre. Biskop Stein Reinertsen definerte ved tilsettelsen sin rolle slik: Biskopen har et særlig ansvar for enheten i kirken. Jesus bad flere ganger om at «vi alle må være ett.

Biskop Stein Reinertsen under Stiftsdagene 2016. (Foto: Dag Kvarstein).

Biskopen har et lederansvar og tilsynsansvar med å ta vare på læren på grunnlag av Bibelen og bekjennelsen. Biskopen utnevnes av Kirken selv. Biskopens ansvar og myndighet fastsettes av Tjenesteordning for biskoper.

Biskopens mange forskjellige oppgaver:

• Åndelig tilsyn med kirken i sitt bispedømme:

• Ansvar for å ta vare på kirkens lære og bekjennelse, fremme enhet i kirken og rettlede og oppmuntre menighetene og de kirkelig ansatte

• Gi råd og veiledning til prester og andre vigslede stillinger i kirken

• Øverste leder av prestetjenesten i bispedømmet

• Kirkens fremste talsmann overfor offentlighet, medier og presse i sitt bispedømme, sammen med lederen for bispedømmerådet

• Gjennomføre visitaser (besøk) i menighetene. Her har han samtaler og møter med ansatte og frivillige i menigheten. Besøker skoler, barnehager og andre institusjoner i nærområdet og møter representanter fra kommunen

• Faste møter med prester, diakoner, kateketer/undervisningsstillinger og kirkemusikere gjennom året.

• Kontakt med ledere fra andre trossamfunn i inn- og utland, offentlige etater lokalt og nasjonalt, organisasjoner og utdanningsdirektørene fra alle tre fylkene.

• Ordinasjon til prestetjeneste og vigsling av diakoner, kateketer og kantorer

• Vigsling av nye kirker og kapell

• Gi kallsbrev/tjenestebrev til kirkelige tilsatte

• Godkjenner endringer og nytt inventar i kirkerommet